KURSPLAN
Motivations- och emotionspsykologi, 7,5 högskolepoäng
Motivation and Emotion Psychology, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod:LMVG11
Fastställd av:Utbildningschef 2021-05-19
Gäller fr.o.m.:2021-08-23
Version:1
Diarienummer:JU 2021/2299-113
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PS1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom centrala områden av motivations- och emotionspsykologi
- beskriva biologiska och neurologiska komponenter centrala för motivation och emotioner
- redogöra för såväl adaptiv som maladaptiv emotionsreglering och empati
- redogöra för grundläggande motivationsteorier genom fallbeskrivningnar.

Färdighet och förmåga

- jämföra olika teoretiska perspektiv inom det motivations- och emotionspsykologiska området
- reflektera över betydlesen av emotionsreglering och empati för individen
- reflektera över individuella skillnader gällande emotionsreglerande funktioner och motiv utifrån ett motivations- och emotionspsykologiskt perspektiv
- tillämpa grundläggande motivationsteorier genom egna fallbeskrivningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt diskutera och analysera teoretiska perspektiv inom det motivations- och emotionspsykologiska området
- diskutera och kritiskt reflektera över individuella skillnader avseende emotionsreglerande funktioner och motiv utifrån grundläggande motivationsteorier
- Syntetisera och problematisera olika teoretiska perspektiv inom området motivations- och emotionsspsykologi

Innehåll

  • Biologiska och neurologiska komponenter för motivation och emotioner
  • Adaptiv och maladaptiv emotionsreglering och empati
  • Grundläggande motivationsteorier
  • Individuella skillnader utifrån ett motivations- och emotionspsykologiskt perspektiv

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid om angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination

Kursen examineras genom en muntlig grupptentamen, 2hp, och en individuell skriftlig tentamen, 5,5hp.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt på individuell skriftlig tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Muntlig grupptentamen2 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på läroplattform. Kursvärderingen ska ligga för grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Gross, James J. (2015). Handbook of Emotion Regulation. New York. Guilford Publications. 668.

Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion (7th ed). John Wiley & Sons, Inc. 556.

Kompletterande artiklar om ca 100 sidor kommer att tillhandahållas under kursen.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.