KURSPLAN
Religionsvetenskap för ämneslärare, 31-60 hp, 30 högskolepoäng
Religious Science for Secondary School Subject Teachers, 31-60 credits, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod:LR2N16
Fastställd av:Utbildningschef 2016-07-04
Gäller fr.o.m.:Hösten 2021
Version:4
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:RV1
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Religionsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för Bibelns innehåll och tillkomst
- redogöra för olika tolkningstraditioner och synsätt på Bibeln
- redogöra för de kristna samfundens tro, historia och idéutveckling samt deras utbredning, särdrag, organisation och fromhetsliv
- identifiera och redogöra för centrala metoder inom religionsvetenskapen
- redogöra för några modeller utifrån vilka undervisning i religionskunskap kan bedrivas
- beskriva forskningsläget för ett utvalt religionsvetenskapligt ämnesområde

Färdighet och förmåga

- sammanfatta olika teorier om Bibelns tillkomst och författare
- reflektera över bibelberättelsernas betydelse för och koppling till populärkultur
- reflektera över olika aktiva kristna samfunds särdrag och identitet utifrån ett historievetenskapligt perspektiv
- använda religiösa texter i olika undervisningspraktiker
- planera och genomföra undervisning samt bedöma lärande inom religionskunskapsämnet
- utveckla ett helhetsperspektiv i undervisning om religion och livsåskådningar genom vilket deras mångfald, historiska utveckling, riter och lära kan knytas till både kulturarv och individers existentiella upplevelser
- tillämpa genomtänkta metoder för att besvara väl formulerade och avgränsade religionsvetenskapliga frågeställningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt diskutera och problematisera olika tolkningstraditioner inom bibelvetenskapen
- kritiskt diskutera den historiska utvecklingen av kristendomens tradition i relation till bredare samhälleliga fenomen såsom politik och idéhistoria
- kritiskt reflektera över kristendomens historiska och nutida roll i det svenska samhället
- kritiskt granska och värdera akademiska texter ur ett metodologiskt perspektiv
- kritiskt förhålla sig till samt värdera olika former av kunskapsredovisning, bedömning och betygsättning inom religionskunskapsämnet på ett självständigt sätt
- kritiskt förhålla sig till, värdera och analysera egna och andras religionsvetenskapliga texter

Innehåll

Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Biblical studies, 5.5 credits

Innehåll
  • Bibelns innehåll, tillkomst, kanonisering och historiska miljö
  • Bibeltolknings- och gestaltningstraditioner
Examination
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift (1,5 hp) och en individuell skriftlig tentamen (4 hp). För att erhålla godkänt (G) betyg för delkursen krävs att båda examinationsmoment bedömts vara godkända. För att erhålla väl godkänt (VG) betyg för delkursen krävs betyget väl godkänt (VG) på den individuella skriftliga tentamen (4 hp).

Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
History of Christianity, 5.5 credits

Innehåll
  • Kristna kyrkor och samfund
  • Kristendomens utveckling i relation till sociala, politiska och kulturella kontexter
Examination
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Delkursen examineras genom seminarier (1 hp) och en individuell skriftlig tentamen (4,5 hp). För att erhålla godkänt (G) betyg för delkursen krävs att båda examinationsmoment bedömts vara godkända. För att erhålla väl godkänt (VG) betyg för delkursen krävs betyget väl godkänt (VG) på den individuella skriftliga tentamen (4,5 hp).

Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of religion, 7.5 credits

Innehåll
  • Didaktiska grundfrågor inom religionskunskapsundervisning
  • Bedömning och betygsättning i religionskunskapsämnet
Examination och betyg
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Delkursen examineras genom seminarier (1 hp), en laboration (2,5 hp) och en individuell skriftlig inlämningsuppgift (4 hp). För att erhålla godkänt (G) betyg för delkursen krävs att alla examinationsmoment bedömts vara godkända. För att erhålla väl godkänt (VG) betyg krävs betyget väl godkänt (VG) på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hp
To study and analyze religion, 4 credits

Innehåll
  • Vetenskaplig metod och teori
  • Planering av religionsvetenskapliga studier
Examination och betyg
Delkursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter (om 1,5 hp vardera) och seminarier (1 hp). För att erhålla godkänt (G) betyg för delkursen krävs att alla examinationsmoment bedömts vara godkända.

Delkurs 5: Uppsats 7,5 hp
Research paper 7.5 credits

Innehåll:
  • Författande och försvarande av religionsvetenskaplig uppsats
  • Kritisk granskning av religionsvetenskapliga uppsatser
Examination och betyg
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Delkursen examineras genom författande och försvar av uppsats samt opponering på annan uppsats. För att erhålla godkänt (G) betyg för delkursen krävs att uppsatsen bedömts vara godkänd. För att erhålla väl godkänt (VG) betyg för delkursen krävs att uppsatsen bedömts vara väl godkänd.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 30 hp inom ämneslärarprogrammet varav 22,5 hp UVK ska ingå. Dessutom krävs genomgången kurs Religionsvetenskap för ämneslärare, 1-30 hp varav minst 7,5 hp ska vara godkänt eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 17 hp där detta kan erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Bibelvetenskap: individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Bibelvetenskap: individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Kristendomens historia: seminarier1 hpU/G
Kristendomens historia: individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G/VG
Religionsdidaktik: seminarier1 hpU/G
Religionsdidaktik: individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Religionsdidaktik: laboration2,5 hpU/G
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift I1,5 hpU/G
Att studera och analysera religion: individuell skriftlig inlämningsuppgift II1,5 hpU/G
Att studera och analysera religion: seminarier1 hpU/G
Uppsats7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Eriksson, LarsOlov & Viberg, Åke (2009). Gud och det utvalda folket. Inledning till Gamla testamentet. Stockholm: Verbum. 240 s.

Mitternacht, Dieter & Runesson, Anders (2006). Jesus och de första kristna: Inledning till Nya testamentet. Stockholm: Verbum. (s. 17-386) 370 s.

Bibeltexter ur Bibel 2000.
1 Moseboken 1–24; Nehemja; Job 1–3, 38–42; Psaltaren 1–24; Ordspråksboken
1–3; Predikaren 1–3; Amos; Tobit; Matteus 5–7; Markus 1–16; Johannes 1, 3–4, 14,21; Apostlagärningarna 2,4,9; Romarbrevet 8; 1 Korintierbrevet 1; Galaterbrevet 1–3; Filipperbrevet; 1 Johannes brev 1–3; Uppenbarelseboken 1-13.

Kompendium om den flerkulturella berättelsetraditionen tillkommer om 100 s.

Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp

Hedin, Christer (2017). Kristendomens historia i Sverige. Farsta: Molin & Sorgenfrei. 318 s.

Jacobsen, Douglas (2011). The world’s Christian’s: who they are, where they are, and how they got there. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Läses i urval om ca 80 s.

Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen. En historisk introduktion. Skellefteå: Artos & Norma bokförlag (s. 49-397) 351 s.

Kristna källtexter från Augustinus och Martin Luther om ca 100 s tillkommer.

Delkurs 3: Religionsdidaktik, 7,5 hp


Axelson, T. (2014). Förtätade filmögonblick. Den rörliga bildens förmåga att beröra. Liber. (Kap. 1, 4 & 5

Jansson, Malena (Red.) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Vita duken som svarta tavlan. Gleerups. (Kap 1, 3, 5 & 11).

Löfstedt, Malin (2012). Religionsdidaktik. Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. I urval om ca 100 s.

Monasar, Mona. (2019). Modersmål. Natur & kultur. I urval.

Dessutom läses en av följande romaner (eller valfri likvärdig roman enligt överenskommelse med läraren):

Lundberg, P. (2016). Gul utanpå. Rabén & Sjögren.

Pettersson, H. (2008 och senare). Jehåvasjäveln. Bonnier pocket.

Artiklar och annat material tillkommer om ca 200 s.

Referenslitteratur

Klingenberg, Maria & Lövheim, Mia (Red.) (2019). Unga och religion. Troende, ointresserade eller neutrala? Malmö: Gleerups. 213 s

Delkurs 4: Att studera och analysera religion, 4 hp
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Solna: Liber. Läses i urval om ca 400 s.

En religionsvetenskaplig akademisk avhandling som väljs i samråd med lärare/examinator. Ca 200 s.

Artiklar och annat material tillkommer om ca 60 s.

Delkurs 5: Uppsats, 7,5 hp
Litteratur väljs i samråd med handledare/examinator.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns i kursens aktivitet på lärplattformen.