KURSPLAN
Språket som arbetsredskap, 7,5 högskolepoäng
Professional Writing, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | LSAG17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-09-04 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2018-04-26 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2018 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%) |
Ämnesgrupp: | MK1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande regler och principer inom det svenska språket (1)
- beskriva språkets betydelse för MKV-fältet och dess texter (2)
- identifiera och beskriva villkoren och formerna för produktion och användning av texter i olika kontexter (3)
- beskriva språkets betydelse för MKV-fältet och dess texter (2)
- identifiera och beskriva villkoren och formerna för produktion och användning av texter i olika kontexter (3)
Färdighet och förmåga
- arbeta strategiskt med texters innehåll och form för att uppnå kommunikativa mål (4)
- analysera och kritiskt diskutera hur texter anpassas efter olika mottagare och kontexter (5)
- analysera och kritiskt diskutera hur texter anpassas efter olika mottagare och kontexter (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation (6)
Innehåll
- Grundläggande genreanpassning med fokus på utbildnings- och professionsrelaterade texter
- Mottagaranpassning av texter i MKV-miljöer
- Språkriktighet och strategier i språket
- Korrekturläsning
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A och Svenska B/Svenska som andraspråk B. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examinationer:
- Fem obligatoriska workshops, 2 hp (mål 1, 4, 6)
- Fyra individuella professionstexter, samt fyra seminarier, 2 hp (mål 3, 4, 5, 6)
- Individuell argumenterande text, individuell reflektionstext, och seminarium, 3,5 hp (mål 1, 2, 3, 4, 5, 6)
För väl godkänt i kursen krävs väl godkänt på momentet "individuell argumenterande text, individuell reflektionstext, och seminarium" om 3,5 hp. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinationer:
- Fem obligatoriska workshops, 2 hp (mål 1, 4, 6)
- Fyra individuella professionstexter, samt fyra seminarier, 2 hp (mål 3, 4, 5, 6)
- Individuell argumenterande text, individuell reflektionstext, och seminarium, 3,5 hp (mål 1, 2, 3, 4, 5, 6)
För väl godkänt i kursen krävs väl godkänt på momentet "individuell argumenterande text, individuell reflektionstext, och seminarium" om 3,5 hp. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Fem obligatoriska workshops | 2 hp | U/G |
Fyra individuella professionstexter samt fyra seminarier | 2 hp | U/G |
Argumenterande text, reflektionstext och seminarium | 3,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande (2.rev. och utök. uppl.). Stockholm: Liber. 96 sidor.
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber. 248 sidor.
Forsström, Ann-Louise (2011). Skriv som proffsen. Din guide till att skriva lättläst, begripligt och förtroendeingivande. Stockholm: Bokförlaget Redaktionen. 215 sidor.
Språkrådet (2008 eller senare). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 264 sidor.
Strömquist, Siv (2014). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. 265 sidor.
Ett antal MKV-specifika artiklar, ca 40 sidor.
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber. 248 sidor.
Forsström, Ann-Louise (2011). Skriv som proffsen. Din guide till att skriva lättläst, begripligt och förtroendeingivande. Stockholm: Bokförlaget Redaktionen. 215 sidor.
Språkrådet (2008 eller senare). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 264 sidor.
Strömquist, Siv (2014). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. 265 sidor.
Ett antal MKV-specifika artiklar, ca 40 sidor.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).