KURSPLAN
Sociala medier och demokratiska processer, 7,5 högskolepoäng
Social Media and Democratic Processes, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod:LSDG13
Fastställd av:Utbildningschef 2022-04-28
Gäller fr.o.m.:Våren 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:MK1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för hur sociala medier kan förstås utifrån olika teoretiska utgångspunkter och begrepp, relaterade till demokratiska processer
- redogöra för vilka för- och nackdelar som finns med användandet av olika sociala medier som kommunikationsverktyg

Färdighet och förmåga

- analysera sociala mediers roll som kommunikationsverktyg i demokratiska processer
- analysera över etiska och juridiska aspekter av användningen av sociala medier
- analysera över nödvändigheten av att utöva källkritik i användningen av sociala medier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över och bedöma vilken inverkan sociala mediers har för framställningar av politiska frågor och olika grupper i demokratiska processer

Innehåll

• Grundläggande teorier om sociala medier
• Sociala medier som kommunikationsverktyg i demokratiska processer
• Juridiska och etiska aspekter på sociala medier
• Propaganda, källkritik, desinformation och polarisering

Undervisningsformer

Undervisningen sker på distans i form av inspelade föreläsningar, webbaserade seminarier och övningar individuellt och/eller i grupp.

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på Individuell skriftlig tentamen.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Berglez, Peter (2016). Few-to-many communication: Public figures' self-promotion on Twitter through 'joint performances' in small networked constellations. Annales. Series Historia et Sociologia, 26(1), 171-184. 14 s. dx.doi.org/10.19233/ASHS.2016.15


Berglez, Peter (2016). Smileys Without Borders: A Critique of Transboundary Inter-action between Politicians, Journalists and PR Practitioners on Social Media. tripleC 16(1), 18-34. 17 s.

Dahlgren, Peter (2005): “The internet, public spheres, and political communication: Dispersion and deliberation”. Political Communication, 22:147162.15 s.

Fuchs, Christian (2017) Sociala medier – a critical introduction. SAGE Publications Ltd. 400 s.


Olsson, Tobias (Red.). (2017). Sociala medier - vetenskapliga perspektiv. Malmö: Gleerups. 149 s.

Rasmussen, Terje (2009): ”The significance of internet communication in public deliberation”. Javnost The Public, 16:1732. 15 s.

Sunstein, Cass (2017): #republic. Divided Democracy in the Age of Social Media. Princeton: Princeton University Press. 315 s.


Truedson, Lars (Red.). (2018). Fejk, filter och faktaresistens - hotar sociala medier demokratin? Stockholm: Institutet för mediestudier. 172 s.


Weibull, Lennart, Wadbring, Ingela & Ohlsson, Jonas (2018). Det svenska medielandskapet: Traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens. Stockholm: Liber. 314 s.

Litteratur om ca 50 sidor kan tillkomma.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen