KURSPLAN
Utbildningsvetenskaplig kärna IV, VAL, 15 högskolepoäng
Educational Science IV, VAL, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod:LUKR20
Fastställd av:Utbildningschef 2019-11-27
Gäller fr.o.m.:Våren 2020
Version:1
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Undervisningsområdet
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:A1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala metodologiska begrepp och teoretiska utgångspunkter
- redogöra för ämnesteorin och den ämnesdidaktiska relevansen hos det valda ämnesområdet
- på ett fördjupat sätt redogöra för vetenskapsteoretiska och metodiska problemställningar inom det utbildningsvetenskapliga ämnesfältet

Färdighet och förmåga

- söka och värdera information samt visa förmåga till kritisk reflektion över den vetenskapliga arbetsprocessen
- analysera och kritiskt diskutera ett utbildningsvetenskapligt problem och teoribildningar på ett sakligt och vetenskapligt sätt i text, argumentation och kommunikation
- tillämpa vetenskapliga perspektiv och förhållningssätt
- reflektera över det valda fördjupade ämnesteoretiska innehållet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och självständigt reflektera över vetenskapliga texter och utbildningsvetenskapliga frågeställningar
- kritiskt problematisera och analysera den vetenskapliga forskningen och diskussionen inom det valda utbildningsvetenskapliga området

Innehåll

• Vetenskaplig fördjupning inom valt ämnesområde med relevans för läraryrket
• Genomföra en vetenskaplig undersökning samt kommunicera dess syfte, rön och slutsatser
• Försvara egen uppsats i seminarieform samt opponera på andras texter

Delkurs 1: Fördjupningstema I, 7,5 hp
Specialization theme I, 7.5 credits

Innehåll
• Seminarieuppgift med valbar vetenskaplig fördjupning med relevans för läraryrket. Syftet med seminarieuppgiften är att ge fördjupad förståelse för vetenskapliga metoder, urval, resultat och generaliserbarhet.

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift eller en individuell muntlig examination beroende på seminarieuppgiftens karaktär. Bedömning sker utifrån kriterier som framgår av lärandemålen med betygsättningen Underkänd eller Godkänd.

Delkurs 2: Fördjupningstema II, 7,5 hp
Specialization theme II, 7.5 credits

Innehåll
• Självständigt utbildningsvetenskapligt arbete med relevans för läraryrket. Syftet med det självständiga arbetet är att fördjupa och förbereda så väl ämnesmässiga, metodiska som teoretiska ingångar till läraryrket.

Examination och betyg
Delkursen examineras genom ett individuellt självständigt arbete som presenteras skriftligt och muntligt med opposition. Bedömning sker utifrån kriterier som framgår av lärandemålen med betygsättningen Underkänd, Godkänd, Väl godkänd.

Undervisningsformer

Undervisningsformerna varierar beroende på de tematiska studierna. Normalt sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Student på lärarprogram inom VAL-projektet vid JU. För antagning till VAL gäller särskilda bestämmelser enligt SFS 2011:689.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl godkänd på fördjupningstema II. Kursen examineras genom diskussion på lärplattform, gruppseminarium och ett självständigt arbete

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fördjupningstema I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift eller individuell muntlig tentamen7,5 hpU/G
Fördjupningstema II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination med opponering7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på digital lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Backman, Jarl (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (3.uppl.). 223 s.

Dimenäs, Jörgen (Red.) (2007). Lära till lärare: Att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber. 264 s.

Tillkommer:
Litteratur i anslutning till valt temaområde, litteratururval sker i samråd med undervisande lärare.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.