KURSPLAN
Videoredigering och rörlig bild, 7,5 högskolepoäng
Video Editing and Video Production, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | LVRG11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-04-26 |
Reviderad av: | 2021-10-13 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | JU 2022/1291-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området |
Ämnesgrupp: | MK1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och redogöra för grundläggande metoder för videoproduktion
- redogöra för videoproduktionens roll i samhället med utgångspunkt i begreppet social hållbarhet
- identifiera och redogöra för grundläggande filmteorier med fokus på social hållbarhet
- redogöra för videoproduktionens roll i samhället med utgångspunkt i begreppet social hållbarhet
- identifiera och redogöra för grundläggande filmteorier med fokus på social hållbarhet
Färdighet och förmåga
- tillämpa grundläggande principer i en videoproduktion, från idé till färdig produkt
- förklara och analysera videoproduktioner med stöd av filmteorier och centrala begrepp inom videoproduktion, med fokus på social hållbarhet
- förklara och analysera videoproduktioner med stöd av filmteorier och centrala begrepp inom videoproduktion, med fokus på social hållbarhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och kritiskt reflektera kring den rörliga bildens element i sitt eget och andras arbete
- kritiskt värdera en videoproduktion utifrån vedertagna regler för inspelning och redigering samt utifrån perspektivet hållbar kommunikation
- kritiskt värdera en videoproduktion utifrån vedertagna regler för inspelning och redigering samt utifrån perspektivet hållbar kommunikation
Innehåll
• Grundläggande videoproduktion som innefattar bland annat kamerateknik, bildkomponering, redigering, ljudredigering, dramaturgi och ljussättning
• Grundläggande filmteorier med fokus på social hållbar kommunikation
• Grundläggande filmteorier med fokus på social hållbar kommunikation
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av distansföreläsningar, webbaserade seminarier och övningar individuellt samt feedback.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella redovisningar samt en individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen samt den andra individuella redovisningen.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella redovisningar samt en individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen samt den andra individuella redovisningen.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell redovisning 1 | 2 hp | U/G |
Individuell redovisning 2 | 3 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig tentamen | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bergström, Bo (2021). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information och identitet i vår visuella kultur. Stockholm: Carlsson. 267 sidor.
Dykhoff, Klas (2018). Ljudbild eller synvilla? - en bok om filmljud och ljuddesign. Malmö: Iphigenia Publishing AB. 128 sidor.
Hedenus, Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur. 135 sidor.
Owens, Jim & Millerson, Gerald (2017). Video Production Handbook. New York/London: Routledge. 306 sidor. (finns tillgänglig digitalt via högskolebiblioteket)
Dykhoff, Klas (2018). Ljudbild eller synvilla? - en bok om filmljud och ljuddesign. Malmö: Iphigenia Publishing AB. 128 sidor.
Hedenus, Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur. 135 sidor.
Owens, Jim & Millerson, Gerald (2017). Video Production Handbook. New York/London: Routledge. 306 sidor. (finns tillgänglig digitalt via högskolebiblioteket)
Referenslitteratur
Benshoff, M Harry (2016). Film and Television analysis - An introduction to Methods, Theories and Approaches. Routledge. 301 sidor.
Mulvey, Laura, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Screen 16:3, 1975. (Nerladdningsbar pdf)
Artiklar och kapitelutdrag om ca 100 sidor kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Mulvey, Laura, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Screen 16:3, 1975. (Nerladdningsbar pdf)
Artiklar och kapitelutdrag om ca 100 sidor kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen