KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare, 4,5 högskolepoäng
School Located Studies I for Secondary School Subject Teachers, 4.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod:LVUG11
Fastställd av:VD 2022-04-29
Reviderad av:Utbildningschef 2022-04-29
Gäller fr.o.m.:Hösten 2022
Version:2
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Verksamhetsförlagd utbildning
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för den vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet som verksamheten
vilar på

Färdighet och förmåga

- under handledning planera och genomföra undervisning i begränsad omfattning
- på ett grundläggande sätt kommunicera som yrket kräver

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- reflektera över läraryrket och sitt yrkesval samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och färdigheter
- visa ett självkritiskt förhållningssätt och empatisk förmåga
- visa ett grundläggande professionellt förhållningssätt som utgår från kunskap om elevers varierande behov och förskolans/skolans demokratiska uppdrag

Innehåll

Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser

Undervisningsformer

I kursen används digital lärarplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och registrerad student på termin 1 på Ämneslärarprogrammet eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt resultat på antagningsprovet på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgifter.
Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger.
I denna kurs är antalet kurstillfällen och antalet examinationstillfällen begränsade. Student kan registreras på kursen vid maximalt tre kurstillfällen. Till varje sådant kurstillfälle ingår ett examinationstillfälle. Om student inte godkänns vid den examination som hör till det första kurstillfället har studenten rätt att delta i maximalt två ytterligare kurstillfällen med åtföljande examination. Tidigare genomförda, eller påbörjade men avbrutna, examinationstillfällen på motsvarande VFU-nivå räknas som förbrukade i ny kurs.

Vid ett underkännande har studenten rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period, och således ett erbjudet examinationstillfälle, som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger.

Om en VFU-kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds upp till två tillfällen till omexamination efter individuell studieplanering.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)4,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

VFU-kursen är den första av totalt fyra VFU-kurser.

Jönköping University får avbryta en students medverkan i VFU under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Bie, Kristin (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerup. 94 s.

Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.) (2018). Att bli lärare. Stockholm: SNS. 200 s.

Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket.

Aktuellt material från Skolverket, vetenskapliga artiklar och digitalt material tillkommer.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.