KURSPLAN
Industriell marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Industrial Marketing, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | TIMK11 |
Fastställd av: | VD 2019-12-01 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-11-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-01-01 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (75%) och samhällsvetenskapliga området (25%) |
Ämnesgrupp: | IE1 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Industriell organisation och ekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse
-visa kunskap och förståelse om marknadsföring och dess roll i en industriell verksamhet, innefattande kunskap om grundläggande begrepp inom industriell marknadsföring, metoder och modeller samt orientering om aktuella forskningsfrågor
-visa kunskap och förståelse om utformning, ledning och utveckling av industriell verksamhet med fokus på marknadsföring
-visa kunskap om hur marknadsföring förhåller sig till övriga delar i en industriell organisation, med fokus på produkt- och tjänsteutvecklingsprojekt
-visa kunskap och förståelse om utformning, ledning och utveckling av industriell verksamhet med fokus på marknadsföring
-visa kunskap om hur marknadsföring förhåller sig till övriga delar i en industriell organisation, med fokus på produkt- och tjänsteutvecklingsprojekt
Färdighet och förmåga
-visa förmåga att identifiera, formulera och analysera relevanta marknadsföringsproblem och-lösningar
-visa förmåga att planera , genomföra och redogöra för en marknadsanalys
-visa förmåga att genomföra ett självständigt arbete inom marknadsföring
-visa förmåga att utforma ett företags marknadsmix samt bedöma konsekvenser risker för olika alternativ
-visa förmåga att planera , genomföra och redogöra för en marknadsanalys
-visa förmåga att genomföra ett självständigt arbete inom marknadsföring
-visa förmåga att utforma ett företags marknadsmix samt bedöma konsekvenser risker för olika alternativ
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-visa på förmågan till ett kritiskt förhållningssätt till ett företags marknadsföringsarbete med fokus på moral, etik och samhällsansvar
-visa insikt om betydelsen av kommunikationsnivå mellan olika delar i en organisation för ett framgångsrikt marknadsföringsarbete.
-visa insikt om betydelsen av kommunikationsnivå mellan olika delar i en organisation för ett framgångsrikt marknadsföringsarbete.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper och förmågor inom industriell marknadsföring.
Kursen innehåller följande moment:
-Grundläggande marknadsföringsbegrepp
-Betydelsen av relationer, nätverk och strategier inom industriell marknadsföring
-Likheter och skillnader mellan konsumentmarknadsföring och industriell marknadsföring
-Beståndsdelar och genomförandet av en marknadsanalys inkl. alternativa metoder för att samla in marknadsinformation
-Entreprenöriellt förhållningssätt till industriell marknadsföring kopplat till innovation, risk och osäkerhet
-Interaktion mellan leverantörer, producenter och kunder och dess betydelse för industriell marknadsföring
-Kopplingen mellan industriell marknadsföring och supply chain management
-Kundvärde
-Organisationers köpbeteende
-Kopplingen till övriga delar inom en organisation – R&D, HR, produktion & ekonomi
-Socialt ansvarstagande och kopplingen till marknadsföring – corporate social responsibility (CSR)
-Industriell marknadsföring på en internationell marknad
-Etiska och juridiska aspekter
Kursen innehåller följande moment:
-Grundläggande marknadsföringsbegrepp
-Betydelsen av relationer, nätverk och strategier inom industriell marknadsföring
-Likheter och skillnader mellan konsumentmarknadsföring och industriell marknadsföring
-Beståndsdelar och genomförandet av en marknadsanalys inkl. alternativa metoder för att samla in marknadsinformation
-Entreprenöriellt förhållningssätt till industriell marknadsföring kopplat till innovation, risk och osäkerhet
-Interaktion mellan leverantörer, producenter och kunder och dess betydelse för industriell marknadsföring
-Kopplingen mellan industriell marknadsföring och supply chain management
-Kundvärde
-Organisationers köpbeteende
-Kopplingen till övriga delar inom en organisation – R&D, HR, produktion & ekonomi
-Socialt ansvarstagande och kopplingen till marknadsföring – corporate social responsibility (CSR)
-Industriell marknadsföring på en internationell marknad
-Etiska och juridiska aspekter
Undervisningsformer
Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier och grupphandledningstillfällen.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Industriell ekonomistyrning, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Tentamen | 2 hp | 5/4/3/U |
Projektarbete | 2,5 hp | U/G |
Seminarier/Inlämningsuppgifter | 3 hp | 5/4/3/U |
Kurslitteratur
Litteraturlista
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Ellis, Nick (2010) Business-to-Business Marketing. Relationships, Networks and Strategies, Oxford. ISBN: 9780199551682.
Övrig litteratur, såsom vetenskapliga artiklar kan komma att komplettera kursens litteratur under kursens gång.
Ellis, Nick (2010) Business-to-Business Marketing. Relationships, Networks and Strategies, Oxford. ISBN: 9780199551682.
Övrig litteratur, såsom vetenskapliga artiklar kan komma att komplettera kursens litteratur under kursens gång.