KURSPLAN
IT Service Management, 7,5 högskolepoäng
IT Service Management, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | TSMN19 |
Fastställd av: | VD 2018-04-06 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-08-01 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området |
Ämnesgrupp: | TE9 |
Fördjupning: | G2F |
Huvudområde: | Informatik |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om arbetsprocessmodellen ITIL (Information Technology Infrastructure Library) och hur det kan användas för att mäta effektivitet och hantera arbete inom IT
- visa förståelse för vikten av att definiera, mäta och rapportera för att påvisa ekonomiskt hållbar utveckling
- visa kunskap om serviceavtal, viten och tillhörande begrepp
- visa förståelse för ett processinriktat arbetssätt
- visa förståelse för vikten av att definiera, mäta och rapportera för att påvisa ekonomiskt hållbar utveckling
- visa kunskap om serviceavtal, viten och tillhörande begrepp
- visa förståelse för ett processinriktat arbetssätt
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att hantera ärenden inom ITSM (IT Service Management) med ett professionellt förhållningssätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att värdera olika processer för ITSM (IT Service Management) ur ett verksamhetsperspektiv
Innehåll
Kursen visar hur man jobbar med en professionell inställning inom IT-branchen, t.ex. hur man jobbar med processer enligt vedertagna modeller såsom ITIL och hur ärenden eskaleras genom olika nivåer inom företaget. Kursen tar även upp hur avtal mot kund formuleras och hur kund och leverantör jobbar mot varandra med avseende på åtaganden, skyldigheter och påföljder vid kontraktsbrott.
Kursen innehåller följande moment:
- Teoretiska modeller för SLA (Service Level Agreement)
- Standarder för tjänsteproduktion
- Mätmetoder, verktyg och rapporteringssystem
- Ärendehantering
- Leverantörsbedömning och upphandlingstaktik
- Utveckling och marknadsföring av tjänst
Kursen innehåller följande moment:
- Teoretiska modeller för SLA (Service Level Agreement)
- Standarder för tjänsteproduktion
- Mätmetoder, verktyg och rapporteringssystem
- Ärendehantering
- Leverantörsbedömning och upphandlingstaktik
- Utveckling och marknadsföring av tjänst
Undervisningsformer
Föreläsningar och projektarbete.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser på grundnivå 60 hp, inom informatik (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Tentamen1 | 4 hp | 5/4/3/U |
Projektarbete | 3,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart
Titel: Introduction to the ITIL Service Lifecycle (Häftad)
Författare: Anthony T. Orr, Great Britain
Förlag: Cabinet Office
ISBN-13: 9780113313099
Titel: Introduction to the ITIL Service Lifecycle (Häftad)
Författare: Anthony T. Orr, Great Britain
Förlag: Cabinet Office
ISBN-13: 9780113313099