YH-KURSPLAN
Examensarbete - Stödpedagog inom funktionshinderområdet, 25 yrkeshögskolepoäng
Thesis - Qualified Support Worker in the field of Disability, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: | YHEAS0 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2020-05-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-24 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursens syfte är att ge den studerande tillfälle att fördjupa sig inom något område som har behandlats under utbildningens gång samt att den studerande självständigt ska genomföra en studie eller ett brukarnära projekt och med lämpliga metoder använda, tillämpa och vidareutveckla de kunskaper, färdigheter och kompetenser som utvecklats under utbildningen. Kursen ger även orientering om vetenskapligt arbetssätt, metodval och källhantering. Kursen förläggs i slutet av utbildningen.
Läranderesultat
Kursen bidrar delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 3, 10, 11, 15, 17-26.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
- några fundamentala grunder i vetenskapligt arbetssätt, metodval och källhantering.
- några fundamentala grunder i vetenskapligt arbetssätt, metodval och källhantering.
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- självständigt och med relevanta metoder planera, genomföra, dokumentera, diskutera och utvärdera en projektuppgift eller studier med genomtänkta frågeställningar, teorier och metodval
- söka, analysera och bearbeta relevant data, information och kunskap
- författa en rapport delvis på engelska, med genomtänkt struktur, formalia och språkhantering, samt presentera och diskutera sitt arbete
- sätta sig in i ett annat arbete och formulera konstruktiv kritik
- reflektera över process och metoder i genomförandet av sitt arbete.
- självständigt och med relevanta metoder planera, genomföra, dokumentera, diskutera och utvärdera en projektuppgift eller studier med genomtänkta frågeställningar, teorier och metodval
- söka, analysera och bearbeta relevant data, information och kunskap
- författa en rapport delvis på engelska, med genomtänkt struktur, formalia och språkhantering, samt presentera och diskutera sitt arbete
- sätta sig in i ett annat arbete och formulera konstruktiv kritik
- reflektera över process och metoder i genomförandet av sitt arbete.
Kompetenser
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- självständigt, inom givna ramar, ansvara för planering och genomförande
av en studie eller ett projekt.
- självständigt, inom givna ramar, ansvara för planering och genomförande
av en studie eller ett projekt.
Innehåll
- Grundläggande vetenskapligt arbetssätt, metodval och källhantering
- Förberedelser och målbeskrivning
- Planering och metodval
- Genomförande
- Skriftlig rapport, delvis på engelska
- Muntlig redovisning och opponering
- Förberedelser och målbeskrivning
- Planering och metodval
- Genomförande
- Skriftlig rapport, delvis på engelska
- Muntlig redovisning och opponering
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Specialpedagogik 1, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
och
Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning. Deltid på minst 50 % räknas om till heltid.
Barn- och fritidsprogrammet
• Specialpedagogik 1, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
och
Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning. Deltid på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarium | 5 yhp | IG/G |
Individuell skriftlig examination | 20 yhp | IG/G/VG |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring vetenskapligt arbetssätt och lämpliga metoder och processer för studier eller projekt, samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring vetenskapligt arbetssätt och lämpliga metoder och processer för studier eller projekt, samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart.