YH-KURSPLAN
Kommunikation, samtalsmodeller och dokumentation, 30 yrkeshögskolepoäng
Communication, Conversation Models and Documentation, 30 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | YLKSD8 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-08-27 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen förmedlar specialiserade och fördjupade kunskaper om modeller och teorier kring samtal och kommunikation ur individ och grupperspektiv. Kursen förmedlar även kunskap om olika modeller för samtal kopplat till brukar nära sammanhang. Kursen ger förståelse för och identifierar etiska överväganden i samband med kommunikation. Kursen förmedlar även olika individers behov av information och kommunikation såsom ex Alternativ kommunikation och andra problemlösande samtal.. Bedömnings- och skattningsskalor är andra delar som berörs i kursen samt vikten av att kunna dokumentera utifrån gällande lagstiftning på ett säkert och kvalitetssäkert sätt.
Läranderesultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
Kunskaper
- Om grundläggande teorier kring samtal och kommunikation
- Om olika förhållningssätt i samtalssituationer
- Om olika modeller för samtal, såsom Motiverande samtal och Alternativ kommunikation
- Om utvecklande/ problemlösande samtal
- Om olika förhållningssätt i samtalssituationer
- Om olika modeller för samtal, såsom Motiverande samtal och Alternativ kommunikation
- Om utvecklande/ problemlösande samtal
Färdigheter
- Reflektera över olika teorier i ämnet
- Genomföra samtal utifrån den enskildes önskan
- Genomföra samtal utifrån ett motiverande förhållningssätt
- Utveckla sitt eget förhållningssätt i samtalssituationer
- Genomföra samtal och dokumentera genomförande/behandlingsplaner utifrån gällande lagstiftning
- Genomföra samtal utifrån den enskildes önskan
- Genomföra samtal utifrån ett motiverande förhållningssätt
- Utveckla sitt eget förhållningssätt i samtalssituationer
- Genomföra samtal och dokumentera genomförande/behandlingsplaner utifrån gällande lagstiftning
Kompetenser
- Att värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv
- Att analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer
- Att analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer
Innehåll
- Grundläggande samtalsteorier
- Metoder och modeller för samtal i allmänhet och utvecklande/problemlösande samtal
- Kommunikation och kommunikationsprocesser
- Förhållningssätt i samtalssituationer
- Alternativ och kompletterande kommunikation ICF, IBIC och BBIC
- Dokumentationen och dess olika delar
- Genomförande- och behandlingsplaner samt utvärdering
- Relationer, samtal och etik inom socialt och pedagogiskt arbete utifrån ett salutogent perspektiv
- Metoder och modeller för samtal i allmänhet och utvecklande/problemlösande samtal
- Kommunikation och kommunikationsprocesser
- Förhållningssätt i samtalssituationer
- Alternativ och kompletterande kommunikation ICF, IBIC och BBIC
- Dokumentationen och dess olika delar
- Genomförande- och behandlingsplaner samt utvärdering
- Relationer, samtal och etik inom socialt och pedagogiskt arbete utifrån ett salutogent perspektiv
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar,seminarie, studiebesök, rollspel, grupparbeten.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Fördjupningsuppgift | 15 yhp | IG/G/VG |
Skriftlig tentamen | 15 yhp | IG/G/VG |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv samt kunna analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer kopplat till kurslitteraturen.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv samt kunna analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer kopplat till kurslitteraturen.
Kurslitteratur
Meddelas före kursstart.