YH-KURSPLAN
Utvecklingspsykologi, 20 yrkeshögskolepoäng
Developmental Psychology, 20 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod:YLUPS1
Fastställd av:Ledningsgruppen (Yh) 2021-05-24
Gäller fr.o.m.:Hösten 2021
Version:1
Utbildnings-information:Behandlingspedagog, 400 yhp, YH00415-2021, 1, 2, 3

Syfte

Kursen förmedlar specialiserade kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas psykologiska utveckling och lärande utifrån individens olika behov. Socialisationsprocessen, mångfald och individens förutsättningar och livsvillkor är andra områden som berörs i kursen.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

1. Redogöra för barns, ungdomars, vuxnas utveckling, lärande och behov.
2. Beskriva socialisationsprocessens påverkan på den enskilde individens under livets olika skeenden.
3. Redogöra för grundläggande teorier och begrepp inom utvecklingspsykologins område.

Färdigheter

4. Reflektera över sina egna attityders och värderingars betydelse i mötet med individen, anhöriga och övriga nätverk i olika livssituationer.
5. Reflektera över och analysera omgivningens betydelse för barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande och behov.

Kompetenser

6. Diskutera och värdera utifrån ett utvecklingspsykologiskt perspektiv socialisationens betydelse för individens livsvillkor och utveckling.

Innehåll

- Psykologiska perspektiv på barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande belyst ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Grundläggande teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi
- Variation och mångfald kring barns och ungdomars olika erfarenhetsvärldar och livsvillkor samt dess påverkan utifrån socialisationen
- Socialisationsprocessen, individens livsvillkor och utveckling, grupp och samhällsstrukturer samt dess påverkan utifrån ett psykologiskt perspektiv
- Värdegrund och salutogent förhållningssätt
- Interkulturalitet
- Bemötande

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Kursen ges på svenska. Engelsk litteratur kan förekomma.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Svenska 2, 100 p alt Svenska som andraspråk 2, 100 p med lägst betyg G/E eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Bedömning
Läranderesultat 1,2, 3, 4 och 5 examineras med skriftlig tentamen.
Läranderesultat 6 examineras med obligatoriskt seminarium.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen15 yhpIG/G/VG
Seminarium5 yhpIG/G

Betygskriterier

- För betyget Godkänt ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänt ska den studerande utöver kraven för godkänt kunna identifiera, diskutera och problematisera grundläggande teorier och begrepp i barns, ungdomars och vuxnas utveckling. Diskutera kring individ, grupp och samhällsstrukturer samt motivera hur individens livsvillkor och utveckling påverkas utifrån ett psykologiskt perspektiv.

Övrigt

Former för kunskapskontroll
Kursen examineras löpande under kursen. Samtliga i kursen ingående uppgifter, examinationer och obligatoriska moment ska avklaras med godkänt resultat innan slutbetyg på kursen kan erhållas. För att kunna bli godkänd ges de studerande två nya tillfällen till examination. Plussning tillämpas ej. Vid särskilda behov såsom t ex distansundervisning kan anpassning av kunskapskontrollerna göras. Om den studerande kan styrka giltig frånvaro från kunskapskontroll enligt anordnarens anvisningar (t ex med sjukintyg) ersätts tillfället med annan uppgift.

Kurslitteratur

Meddelas senast fyra veckor före kursstart.