student

Vanliga frågor och svar

Varför kan jag inte registrera mig på mina kurser?

Det kan vara så att webbregistreringen inte har öppnat än. Webbregistreringen öppnar en vecka innan kursstart/upprop och du måste själv registrera dig som studerande vid Jönköping University i början av varje termin. Mer information om registrering hittar du här.

Har du fortfarande problem med din registrering är du välkommen att kontakta oss.


Var hittar jag Mecenatstämpeln som visar betald kåravgift?

Kåravgiften ska betalas varje termin och du kan betala online Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller över disk hos studentservice i Studenternas hus. Efter att du har betalat laddar Du ner ditt Mecenatkort till din smartphone via Mecenat-appen så du kan ta del av studentrabatter och erbjudanden.

Du hittar frågor och svar om JU-kortet här.


Hur får jag ett studieintyg/resultatintyg eller registreringsintyg?

Du kan själv ta ut ett studieintyg/resultatintyg samt registreringsintyg via Studentladok. Behöver du ett annat intyg eller ett intyg med stämpel, är du välkommen att kontakta oss.


Vad kostar ett parkeringstillstånd?

Ett parkeringstillstånd kostar 350kr per månad och försäljning för nästkommande månad startar alltid den 25e varje månad. Infaller den 25e på en helgdag startar försäljningen nästkommande vardag. Försäljningen sker endast på plats i Service Center.


Kan jag köpa ett parkeringstillstånd för hela terminen?

Nej vi säljer inte parkeringstillstånd för hela terminen.


Är jag garanterad en parkeringsplats om jag har ett parkeringstillstånd?

Nej du är tyvärr inte garanterad en parkeringsplats. Det finns ett begränsat antal parkeringsplatser på campus och dessa delas med personal. Det är först till kvarn som gäller, och du hittar de olika parkeringsplatserna här.

 

Vad händer om jag tappar bort parkeringstillståndet?
Parkeringstillståndet är en värdehandling. Förlorat parkeringstillstånd ersätts inte.

 

Varför kan jag inte anmäla mig på tentan?

Det kan vara så att tentamensanmälan inte har öppnat ännu. Det går tidigast att anmäla sig ungefär en månad innan tentamenstillfället, och du anmäler dig via Studentladok senast 10 dagar innan tentamenstillfället. Exakt datum när anmälan öppnar hittar du här under "tentamensscheman".

Problem som uppstår vid anmälan meddelar du oss här så snart som möjligt, dock senast 10 dagar innan tentamenstillfället. Har du missat att anmäla dig ges du en ny möjlighet i samband med omtentan.


Varför kan jag inte se min inskannade tenta?

Efter att examinator har rättat din tenta så kan det ta några dagar innan tentan skannas in och blir tillgänglig via tentamenssidan på Studentwebben samt i JU-appen. Du är alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig reda ut varför tentan inte syns.


Kan jag få tillgång till min originaltenta på papper?

När din tenta blivit inskannad kan du begära ut ditt original på papper om du så önskar. Kontakta oss här så hjälper vi dig. Kom ihåg att originaltentor endast arkiveras i en månad efter inskanningsdatum.


Vart vänder jag mig med IT-relaterade frågor kring användarnamn, eduroam, utskrifter, JU-appen med mera?

Det finns många frågor och svar på IT Helpdesks FAQ-sida. Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta dem här. IT Helpdesk är även öppet för besök på vardagar mellan kl. 8-15 på plan tre i hus A, samma hus som Service Center.


Vad ska jag göra om jag vill avbryta mina studier eller göra ett studieuppehåll?

Du behöver fylla i en blankett som du hittar här, och ta kontakt med din studievägledare som hjälper dig vidare.


Jag har frågor om utlandsstudier, vem ska jag kontakta?

Du hittar mycket information om utlandsstudier här, där du också hittar kontaktuppgifter till International Office som ansvarar för utlandsstudier vid Jönköping University.


Vilka försäkringar har jag som student?

Du kan läsa mer om vilka försäkringar som gäller här. Observera att försäkringarna endast gäller när du är aktiv student, dvs. registrerad på termin eller kurs i Ladok. Har du studieuppehåll omfattas du inte av försäkringarna på Jönköping University.


Hittar du inte svaret på din fråga?

Du kan besöka Service Center mitt på campus eller ringa oss. Aktuella öppettider finner du till höger.

Du är också välkommen att kontakta Service Center här.


Öppettider Service Center

Besök

Måndag: 8-15
Tisdag: 8-15
Onsdag: 8-15
Torsdag: 11:30-15
Fredag: 8-15

Telefon 036 - 10 19 70

Måndag: 10-11
Tisdag: 10-11
Onsdag: 10-11
Torsdag: stängt
Fredag: 10-11

Bostadskontoret

Drop-in:

Mån: 11:30-12:30
Tors: 11:30-12:30

Tillgängliga via Online Service: Online Service

Internationella kontoret

Drop-in:
Måndagar: 11:30-12:30
Onsdagar: 11:30-12:30

Kontakt: mer information och kontakt här.