student

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Varför kan jag inte registrera mig på kurs eller termin via webbregisteringen?

Det kan vara så att webbregistreringen inte har öppnat än. Webbregistreringen öppnar en vecka innan kursstart/upprop och du måste själv registrera dig som studerande vid Jönköping University i början av varje termin. Mer information om registrering hittar du här.

Har du fortfarande problem med din registrering är du välkommen att kontakta oss.

 

Varför kan jag inte uppdatera mitt JU-kort med nya stämplar?

Det går inte att uppdatera JU-kortet innan kåravgiften är betald. Kåravgiften ska betalas varje termin och du kan betala online eller över disk hos studentservice i Studenternas hus. Du hittar många frågor och svar om JU-kortet här.

 

Hur får jag ett studieintyg/resultatintyg?

Du kan själv ta ut ett verifierbart studieintyg/resultatintyg via Ladok webbtjänster. Behöver du ett registreringsintyg, annat intyg eller ett intyg med stämpel, är du välkommen att kontakta oss.

 

Vad kostar ett parkeringstillstånd?

Ett parkeringstillstånd kostar 250kr per månad och försäljning för nästkommande månad startar alltid den 25e varje månad. Infaller den 25e på en helgdag startar försäljningen nästkommande vardag. Det finns ett begränsat antal parkeringstillstånd och de säljer ofta slut väldigt snabbt. Du behöver visa upp ditt JU-kort och giltig stämpel att du betalat kåravgiften vid köpet. Kåravgiften betalar du på Studentkåren.

 

Kan jag köpa ett parkeringstillstånd för hela terminen?

Nej vi säljer inte parkeringstillstånd för hela terminen längre.

 

Är jag garanterad en parkeringsplats om jag har ett parkeringstillstånd?

Nej du är tyvärr inte garanterad en parkeringsplats. Det finns ett begränsat antal parkeringsplatser på campus och dessa delas med personal. Det är först till kvarn som gäller, och du hittar de olika parkeringsplatserna här.

 

Varför kan jag inte anmäla mig på tentan?

Det kan vara så att tentamensanmälan inte har öppnat ännu. Det går tidigast att anmäla sig ungefär en månad innan tentamenstillfället, och du anmäler dig via Ladok webbtjänster senast 10 dagar innan tentamenstillfället. Problem som uppstår vid anmälan meddelar du oss här så snart som möjligt, dock senast 10 dagar innan tentamenstillfället. Har du missat att anmäla dig ges du en ny möjlighet i samband med omtentan.

 

Varför kan jag inte se min inskannade tenta när jag loggar in på Ladok webbtjänster?

Efter att examinator har rättat din tenta så kan det ta några dagar innan tentan skannas in och blir tillgänglig via Ladok webbtjänster. Du är alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig reda ut varför tentan inte syns.


Vart vänder jag mig med IT-relaterade frågor kring användarnamn, eduroam, utskrifter, JU-appen med mera?

Det finns många frågor och svar på IT Helpdesks FAQ-sida. Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta dem här. IT Helpdesk är även öppet för besök på vardagar mellan kl. 8-15 på plan tre i hus A, samma hus som Service Center.

 

Vad ska jag göra om jag vill avbryta mina studier eller göra ett studieuppehåll?

Du behöver fylla i en blankett som du hittar här, och ta kontakt med din studievägledare som hjälper dig vidare.


Jag har frågor om utlandsstudier, vem ska jag kontakta?

Du hittar mycket information om utlandsstudier här, där du också hittar kontaktuppgifter till Internationella Relationer som ansvarar för utlandsstudier vid Jönköping University.

 

Vilka försäkringar har jag som student?

Du kan läsa mer om vilka försäkringar som gäller här. Observera att försäkringarna endast gäller när du är aktiv student, dvs. registrerad på termin eller kurs i Ladok. Har du studieuppehåll omfattas du inte av försäkringarna på Jönköping University.

 

Hittar du inte svaret på din fråga?

Du kan besöka Service Center mitt på campus under våra öppettider eller ringa oss under våra telefontider måndag-onsdag och fredag 10.00-12.00 samt torsdag 12.00-14.00 på telefonnummer 036-10 19 70.

Du är också välkommen att kontakta Service Center här.


----------------------------------------------
Obs! Service Centers telefontid är avstängd följande torsdagar: 28/9, 5/10.
----------------------------------------------

Öppettider

Besök:

Måndag: 7.30-16.30
Tisdag: 7.30-16.30
Onsdag: 7.30-16.30
Torsdag: 11.30-16.30
Fredag: 7.30-16.30

Telefon 036 - 10 19 70:

Måndag: 10-12
Tisdag: 10-12
Onsdag: 10-12
Torsdag: 12-14
Fredag: 10-12


Vi som jobbar i Service Center är:

  1. Madelene Hartwig
  2. Camilla Wahlgren
  3. Lisanne Groot
  4. Isabelle Ottosson
  5. Emily Fornas

Bostadskontoret

Besök oss i Service Center:
Måndag: 13-14
Tisdag: 13-14
Onsdag: 13-14
Torsdag: 13-14

 
Vi som jobbar på bostadskontoret är:

  1. Susanna Grahn
  2. Karin John
  3. Tomas Molin