Svenska ll - Tidig läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3 22,5 hp
Kursinnehåll
Delkurs 1• Svenskämnet i styrdokument för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
• Läs- och skrivprocessen
• Didaktiska modeller och metoder för tidig läs- och skrivundervisning
• Läs- och skrivundervisning ur ett didaktiskt perspektiv med tyngdpunkt på att skriva sig till läsning
• Akademiskt skrivande
Delkurs 2
• Läs- och skrivundervisning ur ett didaktiskt perspektiv med tyngdpunkt på läsförståelse
• Läs- och skrivsvårigheter
• Undervisningsplanering utifrån skolans styrdokument
• Kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling
• Multimodala berättelseformer, exempelvis böcker, film och webbaserade texter
• Bilderböcker och lyrik
• Berättande texter och sakprosatexter
• Barnbokens historik och kännetecken
• Svenskämnet förr och nu
Delkurs 3
• Svenskämnets texttyper i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
• Grunder i svenska språkets struktur
• Skriftspråksutveckling hos elever i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 75 hp inom grundlärarprogrammet F-3 varav Svenska 1 - Tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng och 30 hp UVK från termin 1 ska ingå. Dessutom krävs genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-4) eller motsvarande kunskaper.Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: L2SN19
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Tidigare och pågående kurstillfällen
Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten
2019:
vecka 34
-
vecka 03 2020
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Examinator
Elisabet Sandblom
Kursansvarig
Anna Wiman Häll
Anmälningskod
HJ-L9281
Senast ändrad 2020-03-20 12:59:06