Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan 15 hp

Kursinnehåll

  • Barns tidiga språkliga lärande och fonologisk medvetenhet
  • Språkutvecklande undervisning
  • Musik och rytmer i språkutvecklande undervisning
  • Teorier kring barns tidiga språkutveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv
  • Förskolan som bokpraktik – bilderboken och högläsning relaterat till barns språkliga lärande och meningsskapande
  • Literacy och multimodalitet - semiotiska resurser relaterat till barns språkliga lärande
  • Aktiviteter och miljöer i förskola och förskoleklass relaterat till text, tecken och symboler
  • Teoretiska perspektiv på barns tidiga skriftspråkslärande, relationen mellan tal- och skriftspråk
  • Vetenskaplig metod; Fältstudie, observation och analys av samtal, miljön och förskollärarens språkundervisning i förskola och förskoleklass

Examination och betyg
Betygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Kursen examineras genom följande moment:
Gruppredovisning, 1 hp, U/G
Seminarier I, 2,5 hp, U/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp, U/G/VG
Seminarium II, 2 hp, U/G
Seminarium III, 2,5 hp U/G
Individuell skriftlig tentamen, 3 hp, U/G/VG

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp eller motsvarande.

Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LBLK14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Kommande kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2024: vecka 34 - vecka 43
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
24750kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L4361
Senast ändrad 2024-04-10 15:21:45