AI-programmering 7,5 hp
Kursinnehåll
Kursen behandlar ett antal viktiga AI algoritmer och deras implementering. I kursens första del behandlas historiskt intressanta problem inom AI, vilka löses med sökning och logisk inferens. I denna del av kursen används ett funktionellt programspråk. Därefter studeras några AI algoritmer vilka fått stort genomslag i dataspelsutveckling, exempelvis A* och minimax med alpha-beta klippning. Kursens sista del fokuserar på lärande algoritmer, mer konkret på de två övergripande paradigmen övervakad inlärning (eng. supervised learning) och operant inläring (eng. reinforcement learning).Kursen innehåller följande moment:
• introduktion till funktionell programmering
• problemlösning med hjälp av sökning
• regelbaserade system
• inferens i regelbaserade system
• effektiva sökalgoritmer, exempelvis för vägval i datorspel
• konstruktion av intelligenta datorspelare
• övervakad inlärning
• självlärande agenter utnyttjande reinforcement learning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser 60 hp inom huvudområdet Datateknik varav genomgången kurs i Objektorienterad mjukvardesign, 6 hp eller motsvarande kunskaper.Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: TAIN11
Kursen ges vid: Tekniska Högskolan
Kommande kurstillfällen
Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten
2024:
vecka 34
-
vecka 42
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Ulf Johansson
Examinator
Ulf Johansson
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
18750kr
Anmälningskod
HJ-T4413
Senast ändrad 2024-03-27 11:10:06