Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

AI-programmering 7,5 hp

Kursinnehåll

Kursen behandlar ett antal viktiga AI algoritmer och deras implementering. I kursens första del behandlas historiskt intressanta problem inom AI, vilka löses med sökning och logisk inferens. I denna del av kursen används ett funktionellt programspråk. Därefter studeras några AI algoritmer vilka fått stort genomslag i dataspelsutveckling, exempelvis A* och minimax med alpha-beta klippning. Kursens sista del fokuserar på lärande algoritmer, mer konkret på de två övergripande paradigmen övervakad inlärning (eng. supervised learning) och operant inläring (eng. reinforcement learning).

Kursen innehåller följande moment:
• introduktion till funktionell programmering
• problemlösning med hjälp av sökning
• regelbaserade system
• inferens i regelbaserade system
• effektiva sökalgoritmer, exempelvis för vägval i datorspel
• konstruktion av intelligenta datorspelare
• övervakad inlärning
• självlärande agenter utnyttjande reinforcement learning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser 60 hp inom huvudområdet Datateknik varav genomgången kurs i Objektorienterad mjukvardesign, 6 hp eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: TAIN11
Kursen ges vid: Tekniska Högskolan

Kommande kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2024: vecka 34 - vecka 42
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Ulf Johansson
Examinator
Ulf Johansson
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
18750kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-T4413
Senast ändrad 2024-03-27 11:10:06