Helena Anderström
Forskningsgrupper
Forskning
I ett pluralistiskt, globalt samhälle möts människor med olika uppfattningar om värden och värderingar vilket innebär att elever i skolan möter andra etiska uppfattningar och erfarenheter. En viktig fråga att ställa, utifrån dessa förutsättningar, är hur undervisning kan och bör realiseras i skolans praktik. Helenas forskningsintresse är skolan som moralisk arena och hennes avhandling handlar om etik och undervisning i skolåren 4 – 6 med specifikt fokus på de samhällsorienterande ämnena.
Biografi
Helena är utbildad 1 – 7 SV/SO med behörighet för SO i 4 – 9 och har arbetat i grundskolans alla åldrar. Utöver tjänsten som doktorand så undervisar Helena i lärarutbildningen. Hon undervisar framför allt i kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan men också i SO – didaktiska kurser. Helena medverkar också i ett nationenellt nätverk - forum för religionsdidaktisk och pedagogisk forskning (NFR) - för forskare som undersöker frågor om religion och lärande.