Lilly Augustine
Forskningsgrupper
Nämnder, råd m.m.
Forskning
Lilly Augustine har varit anställd vid Högskolan för lärande och kommunikation sedan augusti 2018 och jobbar som forskare inom forskargruppen CHILD. Hon arbetar i olika forskningsprojekt så som barns delaktighet i förskolemiljöer, resterande tid undervisar hon. Hon har även intresserat sig för barns delaktighet i skolan, som också hennes avhandling handlade om. Nu arbetar hon med frågor rörande barns och ungdomars delaktighet i vardagen, t.ex. genom att titta på frågor rörande skolbarns hälsovanor samt frågor rörande barns delaktighet i förskolan. Intressen inom skolbarns hälsovanor rör mer specifikt skolbarn som själva skattat sig ha funktionsnedsättningar och hur deras vardag och levnadsvanor ser ut samt barns psykiska mående. När det gäller PEPI är mitt intresse att titta på hur förskolebarns vardag ser ut och hur lärarnas instruktioner och agerande påverkar barns engagemang i förskolemiljön.
Biografi
Lilly är utbildad beteendevetare vid Mälardalens högskola och disputerade 2006 vid Karolinska Institutet med avhandlingen Participation and disability: A study of participation in school for children and youth with disabilities. I avhandlingen tittade hon på begreppet delaktighet hur detta definierades av olika aktörer, samt hur delaktighet och faktorer relaterade till delaktighet såg ut för barn med och utan funktionshinder. Både i avhandlingen och senare har hon intresserat sig för klassifikationen ICF och användandet av detta i forskningen. Lilly har också varit bihandledare till tre doktorander, alla vid Jönköping University.
Innan Lilly kom till Högskolan för lärande och kommunikation arbetade hon som lektor i psykologi vid Högskolan Kristianstad, där kom hon att undervisa främst inom utveckling och hälsa. Innan dess arbetade hon som biträdande lektor inom socialt arbete vid Hälsohögskolan i Jönköping, där undervisning främst handlade om psykologi samt socionomprogrammet. Efter disputationen arbetade hon vid Folkhälsoinstitutet (nuvarande folkhälsomyndigheten) med frågor rörande psykisk hälsa och uppföljningar rörande barn och ungdomars hälsa och levnadsvanor, mellan 2007-2013 var hon svensk koordinator för skolbarns hälsovanor och arbetade även under 2009-2010 som projektledare vid Folkhälsomyndigheten för rapportering av totalundersökningen av skolbarns psykiska hälsa i 6an och 9an. Arbetet vid Folkhälsomyndigheten involverade även arbeten med litteraturöversikter inom området psykisk hälsa samt skola.