(Inställd) Att möta nyanlända barn och ungdomar 7.5 hp
Hur kan goda förutsättningar för lärande och utveckling skapas för att nyanlända barn och unga ska bli delaktiga och inkluderade i vårt samhälle? Hur tillvaratas deras förmågor? I kursen identifieras och diskuteras möjligheter och svårigheter, som utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv främjar respektive hindrar lärande och utveckling för målgruppen. Det kan handla om olika verksamheter som exempelvis förskola/skola, vård/omsorg, fritidsverksamhet.
Kursinnehåll
- Migration och flykt i ett strukturellt perspektiv
- Migrationens och flyktens påverkan på individens sociala, psykologiska och kognitiva utveckling
- Interkulturella perspektiv – interkulturella möten
- Makt, normalitet, intersektionalitet
- Kommunikation, samverkan, bemötande och förhållningssätt
- Inkluderingsprocesser och delaktighet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutad kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LAMK17
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Distans |
Antal träffar | 0 |
Termin | Våren 2026: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | 25% |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Ortsoberoende |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 25.0 |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 12375 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-22622 |