AI-programmering 7.5 hp

Kursinnehåll

Kursen behandlar ett antal viktiga AI algoritmer och deras implementering. I kursens första del behandlas historiskt intressanta problem inom AI, vilka löses med sökning och logisk inferens. I denna del av kursen används ett funktionellt programspråk. Därefter studeras några AI algoritmer vilka fått stort genomslag i dataspelsutveckling, exempelvis A* och minimax med alpha-beta klippning. Kursens sista del fokuserar på lärande algoritmer, mer konkret på de två övergripande paradigmen övervakad inlärning (eng. supervised learning) och operant inläring (eng. reinforcement learning). Kursen innehåller följande moment: • introduktion till funktionell programmering • problemlösning med hjälp av sökning • regelbaserade system • inferens i regelbaserade system • effektiva sökalgoritmer, exempelvis för vägval i datorspel • konstruktion av intelligenta datorspelare • övervakad inlärning • självlärande agenter utnyttjande reinforcement learning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser 60 hp inom huvudområdet Datateknik varav genomgången kurs i Objektorienterad mjukvardesign, 6 hp eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: TAIN11

Kursen ges vid: Tekniska högskolan

Label Value
Typ av Kurs Programkurstillfälle
Studieform Normal
Termin Hösten 2024
Studieperiod vecka 34 - vecka 42
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 18750 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-T4413