AI-programmering 7.5 hp
Kursinnehåll
Kursen behandlar ett antal viktiga AI algoritmer och deras implementering. I kursens första del behandlas historiskt intressanta problem inom AI, vilka löses med sökning och logisk inferens. I denna del av kursen används ett funktionellt programspråk. Därefter studeras några AI algoritmer vilka fått stort genomslag i dataspelsutveckling, exempelvis A* och minimax med alpha-beta klippning. Kursens sista del fokuserar på lärande algoritmer, mer konkret på de två övergripande paradigmen övervakad inlärning (eng. supervised learning) och operant inläring (eng. reinforcement learning).
Kursen innehåller följande moment:
• introduktion till funktionell programmering
• problemlösning med hjälp av sökning
• regelbaserade system
• inferens i regelbaserade system
• effektiva sökalgoritmer, exempelvis för vägval i datorspel
• konstruktion av intelligenta datorspelare
• övervakad inlärning
• självlärande agenter utnyttjande reinforcement learning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser 60 hp inom huvudområdet Datateknik varav genomgången kurs i Objektorienterad mjukvardesign, 6 hp eller motsvarande kunskaper.
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: TAIN11
Kursen ges vid: Tekniska högskolan
Label | Value |
---|---|
Typ av Kurs | Programkurstillfälle |
Studieform | Normal |
Termin | Hösten 2024 |
Studieperiod |
vecka 34 - vecka 42
|
Studietakt | Helfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Dagtid |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 18750 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-T4413 |