(Inställd) Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan 15 hp

Kursinnehåll

- Barns tidiga språkliga lärande och fonologisk medvetenhet - Språkutvecklande undervisning - Musik och rytmer i språkutvecklande undervisning - Teorier kring barns tidiga språkutveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv - Förskolan som bokpraktik – bilderboken och högläsning relaterat till barns språkliga lärande och meningsskapande - Literacy och multimodalitet - semiotiska resurser relaterat till barns språkliga lärande - Aktiviteter och miljöer i förskola och förskoleklass relaterat till text, tecken och symboler - Teoretiska perspektiv på barns tidiga skriftspråkslärande, relationen mellan tal- och skriftspråk - Vetenskaplig metod; Fältstudie, observation och analys av samtal, miljön och förskollärarens språkundervisning i förskola och förskoleklass **Examination och betyg** Betygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Kursen examineras genom följande moment: Gruppredovisning, 1 hp, U/G Seminarier I, 2,5 hp, U/G/VG Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp, U/G/VG Seminarium II, 2 hp, U/G Seminarium III, 2,5 hp U/G Individuell skriftlig tentamen, 3 hp, U/G/VG

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp eller motsvarande.

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: LBLK14

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Typ av Kurs Programkurstillfälle
Studieform Normal
Termin Hösten 2025
Studieperiod vecka 36 - vecka 45
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Ljungby
Kurstid Dagtid
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 24750 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-L523L