(Inställd) Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan 15 hp
Kursinnehåll
- Barns tidiga språkliga lärande och fonologisk medvetenhet
- Språkutvecklande undervisning
- Musik och rytmer i språkutvecklande undervisning
- Teorier kring barns tidiga språkutveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv
- Förskolan som bokpraktik – bilderboken och högläsning relaterat till barns språkliga lärande och meningsskapande
- Literacy och multimodalitet - semiotiska resurser relaterat till barns språkliga lärande
- Aktiviteter och miljöer i förskola och förskoleklass relaterat till text, tecken och symboler
- Teoretiska perspektiv på barns tidiga skriftspråkslärande, relationen mellan tal- och skriftspråk
- Vetenskaplig metod; Fältstudie, observation och analys av samtal, miljön och förskollärarens språkundervisning i förskola och förskoleklass
**Examination och betyg**
Betygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Kursen examineras genom följande moment:
Gruppredovisning, 1 hp, U/G
Seminarier I, 2,5 hp, U/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp, U/G/VG
Seminarium II, 2 hp, U/G
Seminarium III, 2,5 hp U/G
Individuell skriftlig tentamen, 3 hp, U/G/VG
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp eller motsvarande.
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LBLK14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Typ av Kurs | Programkurstillfälle |
Studieform | Normal |
Termin | Hösten 2025 |
Studieperiod |
vecka 36 - vecka 45
|
Studietakt | Helfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Ljungby |
Kurstid | Dagtid |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 24750 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-L523L |