Bedömning och betygssättning för grundlärare 4-6 (UVK) 7.5 hp

Kursinnehåll

- Förhållandet mellan kunskapssyn, styrdokument, undervisningspraktik och olika former för bedömning (alignment) - Styrdokumentens olika delar och inbördes relation, samt deras relation till undervisningsplanering, bedömning och betygssättning - Bedömning i formativa och summativa syften - Nuvarande betygssystem och betygsskala samt jämförelser historiskt och internationellt - Skolans bedömningsrelaterade dokumentation utifrån pedagogiska och juridiska perspektiv - Kritisk analys och konstruktion av uppgifter och prov som kan användas som grund för bedömning av och för lärande - Bedömning och betygssättning av konkreta elevprestationer - Pedagogisk planering, bedömningsmatriser och prov i praktiken - Validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, likvärdighet, Opportunity to Learn (OTL) och rättvisa i relation till styrdokument och kunskapssyn, samt vad detta innebär i praktiken - Likvärdighet ur olika perspektiv och bedömning av elever i svårigheter

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 25,5 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, minst 75 hp i ämnes- och ämnesdidaktiska studier (engelska, matematik, svenska eller valbart fördjupningsområde) samt Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare 4-6, 7,5 hp eller motsvarande.

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: LB4N12

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Typ av Kurs Programkurstillfälle
Studieform Normal
Termin Våren 2026
Studieperiod vecka 14 - vecka 18
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 12375 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-L5060