Industriell marknadsföring 7.5 hp
Kursinnehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper och förmågor inom industriell marknadsföring.
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande marknadsföringsbegrepp
- Betydelsen av relationer, nätverk och strategier inom industriell marknadsföring
- Likheter och skillnader mellan konsumentmarknadsföring och industriell marknadsföring
- Beståndsdelar och genomförandet av en marknadsanalys inkl. alternativa metoder för att samla in marknadsinformation
- Entreprenöriellt förhållningssätt till industriell marknadsföring kopplat till innovation, risk och osäkerhet
- Interaktion mellan leverantörer, producenter och kunder och dess betydelse för industriell marknadsföring
- Kopplingen mellan industriell marknadsföring och supply chain management
- Kundvärde
- Organisationers köpbeteende
- Kopplingen till övriga delar inom en organisation – R&D, HR, produktion & ekonomi
- Socialt ansvarstagande och kopplingen till marknadsföring – corporate social responsibility (CSR)
- Industriell marknadsföring på en internationell marknad
- Etiska och juridiska aspekter
   
   Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Industriell ekonomistyrning, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: TIMK11
Kursen ges vid: Tekniska högskolan
| Label | Value | 
|---|---|
| Typ av Kurs | Programkurstillfälle | 
| Studieform | Normal | 
| Termin | Våren 2026 | 
| Studieperiod | vecka 4 - vecka 12 | 
| Studietakt | Helfart | 
| Undervisningsspråk | Svenska | 
| Ort | Jönköping | 
| Kurstid | Dagtid | 
| Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 213758 SEK | 
| Kursplan (PDF) | |
| Anmälningskod | HJ-T5156 |