Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för kompletterande pedagogisk utbildning (UVK) 7.5 hp

Kursinnehåll

• Skolans uppdrag att förmedla de värden och kunskaper som formuleras i läroplanen utifrån läroplansteori samt dess didaktiska betydelse för lärares undervisningspraktik • Uppföljning, utvärdering och utveckling på skol-, huvudmanna-, och nationell nivå • Skolsystemets olika aktörer och deras påverkan på skolans styrning och innehåll • Didaktiska frågor i en föränderlig skola • Etiska begrepp med relevans för skolans uppdrag och lärarens profession • Hur skolans organisation och professionens villkor förändras som en konsekvens av samhällelig förändring • Förhållandet mellan lärarens egna värderingar, styrdokument och undervisningspraktik • Kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling som ligger till grund för kunskapsmätningar och resultatjämförelser • Kunskapsmätningar och resultatjämförelser, nationellt och internationellt • Kunskaper och värderingar som legitimeras genom läroplanens formuleringar ur ett historiskt och didaktiskt perspektiv • Jämförelse mellan skolans uppdrag så som det är formulerat i läroplanens olika delar med avseende på måluppfyllelse och utvärdering av måluppfyllelse

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser termin 1 och 2 på kompletterande pedagogisk utbildning eller motsvarande samt godkända ämnesstudier i antagningsämnet omfattande minst 90 hp. Dessutom krävs godkända resultat i Utbildningsvetenskaplig kärna 15 hp och Verksamhetsförlagd utbildning III 7,5 hp eller motsvarande.

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Kurskod/Ladokkod: LKUR23

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Typ av Kurs Programkurstillfälle
Studieform Normal
Termin Hösten 2024
Studieperiod vecka 44 - vecka 3
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 15000 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-L4224