Sociala medier i teori och praktik 7.5 hp
Sociala medier har de senaste åren fått en alltmer framträdande roll i våra liv. Men vad skiljer dem från traditionella och andra digitala medier och hur gör vi dem till effektiva kommunikationsverktyg i det demokratiska samtalet? Denna kurs är till för dig som vill få en djupare förståelse för sociala medier och som vill förbättra din praktiska förmåga att använda dem som kommunikationskanaler i ditt yrkesverksamma liv som kommunikatör.
Kursinnehåll
- Grundläggande teorier om sociala medier
- Sociala medier som kommunikationsverktyg i företag och organisationer.
- Juridiska och etiska aspekter på sociala medier
- Propaganda, källkritik, desinformation och polarisering
- Utformning av kommunikationsplan för sociala medier
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LSMG14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Distans |
Antal träffar | 0 |
Termin | Våren 2026: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | 25% |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Ortsoberoende |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 0.0 |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 12375 SEK |
Anmälningskod | HJ-22801 |