Specialpedagogiska perspektiv på matematikutveckling 7.5 hp
Genom kursen fördjupar du din kunskap om olika orsaker till att elever befinner sig i matematiksvårigheter. Du lär dig också om hur du med stöd i kartläggning kan arbeta för att främja, förebygga och stödja elevens fortsatta lärande. Kursen vänder sig i första hand till dig som är lärare, speciallärare eller specialpedagog i grundskolan, men kan även vara användbar för dig som arbetar med elever i matematiksvårigheter på andra nivåer inom skolväsendet.
Kursinnehåll
- Matematikutveckling för elever i grundskolan
- Orsaker till att elever befinner sig i matematiksvårigheter
- Elevsamtal och elevers delaktighet
- Kritiska punkter i den grundläggande matematiken
- Kartläggningar av elevers matematikutveckling
- Analys av kartläggningar och utformande av åtgärder vid matematiksvårigheter
- Främjande, förebyggande och stödjande matematikundervisning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Grund- eller Ämneslärarexamen, eller motsvarande.
Urval
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Kurskod/Ladokkod: LMUR25
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Normal |
Termin | Våren 2026: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | 25% |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Dagtid |
Platser | 50.0 |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 15000 SEK |
Anmälningskod | HJ-22810 |