Språkstörning i ett livsloppsperspektiv 7.5 hp
Genom hela livet ställs höga krav på kommunikativa förmågor, vilket leder till stora påfrestningar för personer med språkstörning (DLD). Kursen handlar om att leva med språkstörning – från förskola och skola, genom studier och arbetsliv, vidare till pension och åldrande – och den vänder sig till dig som är intresserad av språk, lärande och funktionshinder. Inga förkunskaper krävs.
Kursinnehåll
• Språkstörning som funktionsnedsättning och diagnos
• Specialpedagogiska perspektiv på språkstörning
• Begrepp och modeller inom funktionshinderområdet
• Konsekvenser av diagnostisering i allmänhet och gällande språkstörning i synnerhet
• Språkets betydelse för lärande, delaktighet, livskvalitet och hälsa under olika perioder i livet
• Konsekvenser av att leva med språkstörning när det gäller lärande, delaktighet, livskvalitet och hälsa
• Livsberättelser från personer med språkstörning
• Strukturer som skapar svårigheter för personer med språkstörning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LSSG14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
| Label | Value |
|---|---|
| Studieform | Nätbaserad distans |
| Antal träffar | 0 |
| Termin | Hösten 2024 |
| Studieperiod |
vecka 34 - vecka 3
|
| Studietakt | 25% |
| Undervisningsspråk | Svenska |
| Ort | Ortsoberoende |
| Kurstid | Blandad undervisningstid |
| Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 12375 SEK |
| Kursplan (PDF) | |
| Anmälningskod | HJ-12884 |