Svenska för ämneslärare I 30 hp

Kursen syftar till att utveckla kompetens för undervisning i skolämnet svenska i årskurs 7–9 och på gymnasiet genom att ge grundläggande teoretiska kunskaper om skolämnet svenska ur ett historiskt och nutida perspektiv, svenska språkets struktur och variation, litteraturvetenskap med fokus på barn- och ungdomslitteratur genom tiderna och i olika medier, samt om svenskämnets didaktik och metodik.

Kursinnehåll

**Svenska som skolämne, 6 hp** _The School Subject Swedish, 6 credits_ **Innehåll** - Skolämnet svenska ur såväl nutida som historiska perspektiv - Läroplan och ämnes- och kursplaner i svenska - Digitala verktyg - Estetiska lärprocesser - Svenskämnet som bildningsämne - Svenskämnets roll i skola och samhälle - Pedagogisk lektionsplanering med relevans för svenskundervisning - Teorier och metoder med relevans för svenskämnets didaktik - Forskning med relevans för svenskämnets didaktik - Egna lärandeprocesser i förhållande till den framtida rollen som svensklärare - Observation som vetenskaplig metod - Observation av svenskundervisning för att utveckla professionskompetensen **Examination** Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning. **Svenska språkets struktur i teori och praktik, 12 hp** _Swedish Language Structure in Theory and Practice, 12 credits_ **Innehåll** - Svenska språkets fonologiska, morfologiska, syntaktiska och semantiska struktur - Grundläggande textlingvistiska begrepp - Grundläggande perspektiv på språkutveckling - Grundläggande sociolingvistik - Makt, normer och identitet i språkanvändning - Språklagstiftning, minoritetsspråks och teckenspråkets ställning - Retoriska grundbegrepp och den retoriska arbetsprocessen - Produktion och bearbetning av texter och presentationer, inklusive professionstexter - Analys av texter i olika genrer, exempelvis elev- och professionstexter med fokus på sakprosa - Digitala verktyg för textbehandling och presentationsteknik - Grundläggande didaktiska teorier och metoder med koppling till svenska språkets struktur, den retoriska processen och minoritetsspråk **Examination** Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning. **Ungdomslitteratur och multimodala texter ur vetenskapliga och didaktiska perspektiv, 12 hp** _Young Adult Literature and Multimodal Texts from Academic and Educational Perspectives, 12 credits_ **Innehåll** - Ungdomslitteratur i olika genrer och i olika medier ur historiska och samtida perspektiv - Narratologi och receptionsteori - Litteratur- och filmanalys ur narratologiska perspektiv - Litteratur- och filmdidaktiska perspektiv och teorier, i synnerhet receptionsteori - Litteratur- och filmdidaktiska metoder - Litteraturdidaktisk forskning - Estetiska uttryck och estetiskt skapande i olika genrer och medier - Fiktioners funktion som pedagogiskt material med särskilt fokus på ungdomslitteratur i olika genrer och medier **Examination** Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: LSEK15

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Normal
Termin Våren 2025: vecka 4 – vecka 23
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Platser 2.0
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 49500 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-22809