Svenska för ämneslärare I 30 hp
Kursen syftar till att utveckla kompetens för undervisning i skolämnet svenska i årskurs 7–9 och på gymnasiet genom att ge grundläggande teoretiska kunskaper om skolämnet svenska ur ett historiskt och nutida perspektiv, svenska språkets struktur och variation, litteraturvetenskap med fokus på barn- och ungdomslitteratur genom tiderna och i olika medier, samt om svenskämnets didaktik och metodik.
Kursinnehåll
**Svenska som skolämne, 6 hp**
_The School Subject Swedish, 6 credits_
**Innehåll**
- Skolämnet svenska ur såväl nutida som historiska perspektiv
- Läroplan och ämnes- och kursplaner i svenska
- Digitala verktyg
- Estetiska lärprocesser
- Svenskämnet som bildningsämne
- Svenskämnets roll i skola och samhälle
- Pedagogisk lektionsplanering med relevans för svenskundervisning
- Teorier och metoder med relevans för svenskämnets didaktik
- Forskning med relevans för svenskämnets didaktik
- Egna lärandeprocesser i förhållande till den framtida rollen som svensklärare
- Observation som vetenskaplig metod
- Observation av svenskundervisning för att utveckla professionskompetensen
**Examination**
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.
**Svenska språkets struktur i teori och praktik, 12 hp**
_Swedish Language Structure in Theory and Practice, 12 credits_
**Innehåll**
- Svenska språkets fonologiska, morfologiska, syntaktiska och semantiska struktur
- Grundläggande textlingvistiska begrepp
- Grundläggande perspektiv på språkutveckling
- Grundläggande sociolingvistik
- Makt, normer och identitet i språkanvändning
- Språklagstiftning, minoritetsspråks och teckenspråkets ställning
- Retoriska grundbegrepp och den retoriska arbetsprocessen
- Produktion och bearbetning av texter och presentationer, inklusive professionstexter
- Analys av texter i olika genrer, exempelvis elev- och professionstexter med fokus på sakprosa
- Digitala verktyg för textbehandling och presentationsteknik
- Grundläggande didaktiska teorier och metoder med koppling till svenska språkets struktur, den retoriska processen och minoritetsspråk
**Examination**
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.
**Ungdomslitteratur och multimodala texter ur vetenskapliga och didaktiska perspektiv, 12 hp**
_Young Adult Literature and Multimodal Texts from Academic and Educational Perspectives, 12 credits_
**Innehåll**
- Ungdomslitteratur i olika genrer och i olika medier ur historiska och samtida perspektiv
- Narratologi och receptionsteori
- Litteratur- och filmanalys ur narratologiska perspektiv
- Litteratur- och filmdidaktiska perspektiv och teorier, i synnerhet receptionsteori
- Litteratur- och filmdidaktiska metoder
- Litteraturdidaktisk forskning
- Estetiska uttryck och estetiskt skapande i olika genrer och medier
- Fiktioners funktion som pedagogiskt material med särskilt fokus på ungdomslitteratur i olika genrer och medier
**Examination**
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.
Urval
Läs mer om urvalsregler
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LSEK15
Kursen ges vid:
Högskolan för lärande och kommunikation
Label |
Value |
Studieform |
Normal |
Termin |
Våren 2025: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt |
Helfart |
Undervisningsspråk |
Svenska |
Ort |
Jönköping |
Kurstid |
Dagtid |
Platser |
2.0 |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: |
49500 SEK |
Kursplan (PDF) |
|
Anmälningskod |
HJ-22809 |