Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Historia för lärare åk 7-9, (1-45). Ingår i Lärarlyftet. 45 hp

https://ju.se/studera/valj-utbildning/kompetensutveckling---uppdragsutbildning/hogskolan-for-larande-och-kommunikation/aktuella-utbildningar/historia-for-larare-i-ak-7-9-45-hp.-ingar-i-lararlyftet.html

Kursinnehåll

Termin 1
Delkurs 1 Kronologisk översiktskurs, 7,5 hp
Delkursen syftar till att deltagarna ska tillägna sig en kronologisk översikt över historien där centrala händelser och historiska förlopp från forntiden och antiken fram till globaliseringen behandlas. Här belyses orsak och verkan i den historiska processen och hur tolkningar av det förflutna kan skapa en förståelse för samhällelig förändring. Deltagarna tillägnar sig därmed översiktliga ämneskunskaper om sociala, ekonomiska, kulturella och politiska förändringar och hur dessa påverkar vår samtid. I första delen, Forntiden och antiken, ges en grundläggande kunskap om hur människan förändrar sina levnadsvillkor, ekonomiskt, miljömässigt och samhälleligt från forntiden över antiken till medeltiden. I kursens andra del, Kolonialism, industrialisering och imperialism, behandlas hur konsekvenserna av den europeiska expansionen sedan 1500-talet, industrialiseringen under 1800-talet samt imperialismen och dess globala konsekvenser påverkade såväl Europa som den utomeuropeiska världen. I tredje delen, 1900-tals historia, ges grundläggande kunskaper om 1900-talets historiska händelser. Särskilt stor vikt läggs här vid totalitära regimer och ideologier, demokratiseringsprocessen och avkoloniseringen under efterkrigstiden. Såväl Sverige och Norden som övriga Europa uppmärksammas komparativt med globala utblickar.

Delkurs 2 Historiedidaktik I, 7,5 hp
Delkursen behandlar hur historia används och brukas i samhället av individer och grupper och kan vara identitetsskapande. Efter avslutad delkurs har deltagarna tillägnat sig verktyg för analys av hur personer, platser och händelser används genom olika historiebruk. Ytterligare klargörs hur dessa historiebruk kan kopplas till begrepp som kulturarv, historiekultur, och historiemedvetande. Kursen rymmer en rad exempel på kulturarvsdiskussioner, minnespolitiska debatter och praktiker under efterkrigstiden och in i våra dagar.

Termin 2
Delkurs 3 Svensk och internationell historia - tematisk fördjupningskurs, 7,5 hp
Delkursen syftar till att visa hur den historiska processen fortskridit inom tidiga högkulturer i såväl Amerika, Asien som Afrika. Här ges en fördjupad bild av hur kolonisation, imperialism och industrialiseringen påverkade samhällen globalt. Delkursen behandlar hur demokratiseringsprocesser föds och utvecklas under 1700-, 1800- och 1900-talet och hur politiska ideologier understödde eller motade denna utveckling. Delkursen ger en såväl bred som djup ämnesteoretisk kunskap som tar avstamp i kursplanens centrala innehåll och anpassas till ett framtida professionsbehov. Därtill ger delkursen kunskap om olika källkritiska tolkningar av och perspektiv på historia.

Delkurs 4 Historiedidaktik II 7,5 hp
Delkursen är en fortsättningskurs som ämnar att fördjupa deltagarnas ämnesdidaktiska kunskaper. Här ingår teorier om lärande samt didaktiska metoder för att främja språk- och kunskapsutveckling med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar. Deltagarna utvecklar sin färdighet att bedöma elevunderlag utifrån aktuella styrdokument och ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier. Därtill ger kursen också kunskap om multimodala perspektiv på lärande och undervisning i historia utifrån digitala arbetssätt, artefakter och bildkonst. Med hjälp av digitala verktyg och genom att tillämpa estetiska lärprocesser i olika genrer och medier i historieundervisningen, ges deltagarna möjlighet att bredda sin egen ämnesdidaktiska repertoar.

Termin 3
Delkurs 5 Historisk metod och vetenskapsteori, 7,5 hp
Delkursen ger grundläggande kunskap om källkritik och andra metoder inom historievetenskap. Därutöver fördjupar deltagarna sina kunskaper om olika vetenskapsteoretiska perspektiv och hur dessa har präglat svensk och internationell historievetenskap. Särskilt stor vikt läggs här vid ett reflexivt förhållningssätt till historisk kunskap som deltagarna kan omsätta i sin egen undervisningspraktik. Med hjälp av källkritiska övningar utvecklar deltagarna ett vetenskapligt förhållningssätt till historia i allmänhet och den egna undervisningen i synnerhet.

Delkurs 6 Historiedidaktiskt arbete, 7,5 hp
Delkursen behandlar hur den enskilde deltagaren tillägnar sig kunskaper för att kunna planera och utföra undervisningsmoment utifrån historiska exempel. Detta görs genom att ta avstamp i historiedidaktiska grundbegrepp som använts under utbildningens gång. Deltagarna genomför undervisningsmoment i sin profession, vilket ska ge elever möjlighet att utvecklas i enlighet med läroplanens övergripande mål. Efter avslutad kurs har deltagarna tillägnat sig verktyg för att utvärdera och reflektera kring sin undervisning. Ställningstagandena är förankrade i historiedidaktisk forskningslitteratur samt i styrdokument för betyg och bedömning.

Förkunskapskrav

Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.

Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: UH7N14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Kommande kurstillfällen

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
UPPD
Studieform
Distans
Antal träffar
12
Termin
Våren 2024: vecka 06 - vecka 23
Hösten 2024: vecka 34 - 03 (Fortsättning) Våren 2025: vecka 04 - 23 (Fortsättning)
Studietakt
50%
Ort
Jönköping
Kurstid
Blandade tider
Kursansvarig
Radu Harald Dinu
Examinator
Frida Wikström
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-U0143
Senast ändrad 2024-01-15 08:59:44