Forskning
I ett pluralistiskt, globalt samhälle möts människor med olika uppfattningar om värden och värderingar vilket innebär att elever i skolan möter andra etiska uppfattningar och erfarenheter. En viktig fråga att ställa, utifrån dessa förutsättningar, är hur undervisning kan och bör realiseras i skolans praktik. Helenas forskningsintresse är skolan som moralisk arena och hennes avhandling handlar om etik och undervisning i skolåren 4 – 6 med specifikt fokus på de samhällsorienterande ämnena.
Biografi
Helena är utbildad 1 – 7 SV/SO med behörighet för SO i 4 – 9 och har arbetat i grundskolans alla åldrar. Utöver tjänsten som doktorand så undervisar Helena i lärarutbildningen. Hon undervisar framför allt i kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan men också i SO – didaktiska kurser. Helena medverkar också i ett nationenellt nätverk - forum för religionsdidaktisk och pedagogisk forskning (NFR) - för forskare som undersöker frågor om religion och lärande.
Artikel
Bäcklund, J., Florin Sädbom, R., Manderstedt, L., Anderström, H.
(2022).
We are mentoring more often: experiences of being a mentor in a training school project Education Inquiry.
More information
Manderstedt, L., Anderström, H., Florin Sädbom, R., Bäcklund, J.
(2022).
Consensus and discrepancies on quality: Mentor and student teacher statements on work placement mentoring Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 116.
More information
Anderström, H., Manderstedt, L., Bäcklund, J., Florin Sädbom, R.
(2020).
Lärarstudenters utsagor om kvalitetsaspekter i handledning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen Utbildning och Lärande / Education and Learning, 14(1), 45-64.
More information
Florin Sädbom, R., Bäcklund, J., Anderström, H., Manderstedt, L.
(2019).
En skenbar tydlighet? En studie om VFU-handledares och lärarstudenters beskrivningar av hur bedömningsmatrisen används i handledningssamtal Högre Utbildning, 9(1), 48-60.
More information
Rapport
Anderström, H., Bäcklund, J., Florin Sädbom, R.
(2019).
Utvärdering av försöksverksamheten med övningsskolor 2015–2019.
Jönköping:
Jönköping University, School of Education and Communication
More information