Eva-Lena Jonsson

Universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Avdelningen för natur och samhälle , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning

ICSE Academy (2022–2025) har bidragit till att stärka naturvetenskaplig undervisning inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) i skolan och lärarutbildningen. Genom ett samarbete mellan Jönköping University och 12 andra europeiska universitet har projektet erbjudit utbyten, sommarskolor, workshopserier och lokal professionell utveckling.

I nära dialog med skolor, och med utgångspunkt i deras behov och önskemål, har stöd getts för att underlätta professionell STEM-lärarutveckling. Projektet har också arbetat fram lösningar som bidragit till att stärka och utveckla undervisningen i STEM-ämnena.

https://icse.eu/icse-academy/

NextMetals (2025 -  2028) är ett treårigt projekt som leds av Tekniska Högskolan i Jönköping och finansieras av Vinnova. Målet är att öka barns och ungas intresse för metallteknik och på sikt säkra framtida kompetens inom metallindustrin. Genom skolaktiviteter, experiment, lärarfortbildning och samarbeten med industri och science center vill projektet öka medvetenheten om metallers betydelse i den gröna omställningen och inspirera nästa generation till studier och yrken inom området.

Publikationer: 

Jonsson, E.-L., & Nilsson, A. (2014). Elevers strategier för att bedöma källors trovärdighet. Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, 11. https://www.skolporten.se/forskning/utveckling/