Martin Hugo

Universitetslektor pedagogik

Avdelningen för psykologi och pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation

ENCELL , Högskolan för lärande och kommunikation

Livslångt Lärande , Högskolan för lärande och kommunikation

Filosofie doktor


Kontakt

Rum
Hd312
Telefon
+46 36-10 1356
Signatur/Kortnamn
HMAR
Schema
Ändra din information

Forskning

Martins forskning handlar om barn och ungdomar (11-20 år) som skolan har misslyckats med att möta. Det är barn och ungdomar som ofta inte identifierar sig som skolelever som kan lyckas och som har byggt upp ett inre motstånd mot skolarbete. Martins forskning handlar framförallt om hur skolan ser ut när dessa barn och ungdomar upplever den som meningsfull och när den arrangeras på ett sätt som ger förutsättningar för dem att utveckla en mer positiv skolidentitet.

2002-2007 skrev Martin en avhandling om gymnasieskolans individuella program där han följde en elevgrupp under hela gymnasietiden. Eleverna hade när de startade mycket låga meritvärden och negativa erfarenheter av skolan. I avhandlingen beskrivs elevernas liv och lärande under hela gymnasietiden. Framgångsfaktorerna var framförallt:

1) Goda mellanmänskliga relationer
2) Ett innehåll som eleverna upplevde var på riktigt
3) En upplevelse av delaktighet.

Mellan 2009-2013 arbetade Martin med ett forskningsprojekt om skolverksamheten för tvångsomhändertagna barn och ungdomar på särskilda ungdomshem. Studien syftade till att nå djupare kunskap om hur ungdomarnas skolsituation skulle kunna förbättras under deras vistelsetid. Den övergripande frågeställningen var: Hur kan lärandesituationer arrangeras på de särskilda ungdomshemmen så att eleverna blir motiverade, lär sig och upplever meningsfullhet i studiesituationen? Forskningsprojektet var finansierad av Statens institutionsstyrelse. Resultatet av forskningsprojektet sammanfattades i slutrapporten Meningsfullt lärande i skolverksamheten på särskilda ungdomshem.

I Martins senaste forskningsprojekt (2014-2015) undersöks förutsättningarna för lärande i en anpassad IT-utbildning för unga vuxna med asperger. (Lärandets sociala dimensioner)

Biografi

Martin Hugo, född 1968, disputerade på avhandlingen Liv och lärande i gymnasieskolan 2007. Avhandlingen var den mest lästa på skolporten under 2007 och 2008. Martin har undervisat på Högskolan i Jönköping sedan 1999 och ingår i forskningsmiljön Livslångt Lärande på HLK. Martin är också aktiv i Nationella nätverket för skolsocial forskning och i NORP, Nordiska forskarnätverket för relationell pedagogik. Martin har en bakgrund som grundskollärare i Ma/No/Id på Råslättsskolan i Jönköping.

Antologibidrag

Hedegaard, J., Hugo, M. (2018). Functional workplaces for people with disabilities. In: Helene Ahl, Ingela Bergmo Prvulovic & Karin Kilhammar (Ed.), Human resource management: A Nordic perspective London: Routledge More information
Hedegaard, J., Hugo, M. (2017). Funktionsdugliga arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning. In: Helene Ahl, Ingela Bergmo Prvulovic och Karin Kilhammar (Ed.), HR: Att ta tillvara mänskliga resurser Lund: Studentlitteratur AB More information
Hugo, M., Hedegaard, J. (2016). Följeforskning som skolnära forskningsmetod. In: Elsie Anderberg (Ed.), Skolnära forskningsmetoder (pp. 47 -62). Lund: Studentlitteratur AB More information
Hugo, M. (2012). När skolans lärande saknar mening. In: Leif Mathiasson (Ed.), Uppdrag Lärare: En antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar (pp. 31 -38). Stockholm: Lärarförbundets förlag More information
Hugo, M. (2010). Forskning och lärande i klassrummet måste vara på riktigt. In: Martin Hugo & Mikael Segolsson (Ed.), Lärande och bildning i en globaliserad tid (pp. 15 -26). Lund: Studentlitteratur More information
Martin, H. (2008). Yrkeslärares uppfattningar av examensarbetet inom SÄL<em> </em>. In: Sigurd Johansson (Ed.), Yrkeslärarutbildning inom SÄL III-projektetMore information

Artikel

Bäcklund, J., Hugo, M. (2018). The paradox of the flipped classroom: One method, many intentions Problems of Education in the 21st Century, 76(4), 451-464. More information
Hedegaard, J., Hugo, M. (2017). Social dimensions of learning – the experience of young adult students with Asperger syndrome at a supported IT education Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 256-268. More information
Hugo, M., Hedegaard, J. (2017). Education as habilitation: Empirical examples from an adjusted education in Sweden for students with high-functioning autism , 23(3), 71-87. More information
Backlund, Å., Ekberg, M., Hugo, M., Isaksson, J., Strand, A. (2012). Skolsocialt arbete - En angelägenhet för alla? Socionomen, 26-31 Stockholm . More information
Hugo, M. (2011). När skolans lärande saknar mening Pedagogiska Magasinet, 52-57 Stockholm: Lärarförbundets tidskrift för utbildning, forskning och debatt . More information
Martin, H. (2009). Dags att tänka om! Pedagogiska magasinet. More information
Martin Hugo, M. (2007). This is for real: Researching Lived Experience at upper secondary School Didaktisk Tidskrift, 16(4). More information

Bok

Hugo, M. (2011). Från motstånd till framgång: Att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber More information

Doktorsavhandling

Hugo, M. (2007). Liv och lärande i gymnasieskolan: En studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program (Doctoral thesis, Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation). More information

Konferensbidrag

Samuelsson, M., Hugo, M., Aktaş, V., Söderström, Å., Ekholm, M. (2018). Social pressure and standpoints in moral dilemmas made by twelve year olds in 1973 and in 2017.. 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 8-10 March 2018, Oslo, Norway. More information
Hugo, M., Hedegaard, J. (2017). Habilitating effects of an adjusted education in Sweden for students with High-functioning autism. The 7th Nordic Conference on Adult Education and Learning, Jönköping, 3-5 May, 2017.. More information
Hugo, M., Hedegaard, J. (2017). Education as habilitation: Empirical examples from an adjusted education in Sweden for students with high-functioning autism. Nätverket för skolsocial forskning: Att förebygga skolmisslyckanden, Växjö, 2-3 februari, 2017.. More information
Hugo, M., Hedegaard, J. (2017). Education as habilitation: Empirical examples from an adjusted education in Sweden for students with high-functioning autism. 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), Copenhagen, 23-25 March, 2017.. More information
Hedegaard, J., Hugo, M. (2015). Jag har lärt mig en vettig grej när jag har vart här… och det är försök för helvete själv du kommer klara det - En följeforskningsstudie om studenters upplevelser av en utbildning för unga vuxna med asperger. Socialt arbete i skolan: Perspektiv, metoder och utmaningar ur ett nordiskt perspektiv, Stockholm, 7-8 maj, 2015.. More information
Martin, H. (2010). Juvenile delinquents, their school and learning. Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) den 11-13 mars, 2010 i Malmö.. More information
Hugo, M. (2008). From School Failure to Success: Researching eight underachievers lived experience at upper secondary school. American Educational Research Association (AERA) den 24-28 mars, 2008 i New York, USA.. More information
Martin Hugo, M. (2007). This is for real: Researching Lived Experience at upper secondary School.. Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) den 15-17 mars, 2007 i Turku, Finland.. More information
Hugo, M. (2005). Life and Learning: The way towards knowledge and competence for eight underachievers at upper secondary school.. European Conference on Educational Research (ECER) den 7-10 september, 2005 i Dublin, Irland.. More information
Hugo, M. (2005). Liv och lärande hos svagpresterande i gymnasieskolan. Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) den 10-13 mars, 2005 i Oslo, Norge.. More information
Hugo, M. (2004). Life and Learning: The way towards knowledge and competence for eight underachievers at upper secondary school.. Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) den 11-13 mars, 2004 i Reykjavik, Island.. More information

Rapport

Hedegaard, J., Hugo, M. (2015). IT-spåret: En följeforskningsstudie om studenters och personals upplevelser av verksamheten. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation More information
Hedegaard, J., Hugo, M. (2015). Lärandets sociala dimensioner: Unga vuxna med Asperger beskriver sina erfarenheter av anpassad utbildning. Visby: Nomen förlag More information
Hugo, M. (2013). Meningsfullt lärande i skolverksamheten på särskilda ungdomshem. Stockholm: Statens institutionsstyrelse More information
Hugo, M. (2002). Utvärdering av Göteborgs stifts gemensamma fortbildning 2001 och stiftets projektverksamhet. More information
Hugo, M. (2001). En sammanhållen. stadielös grundskola i Framtidens AlingsåS?: Lägesbeskrivning av 6-16 årsverksamheten. More information
Hugo, M. (2000). Vad saknade studenterna på IHHH och HLK när de började på Högskolan och vad anser de att lärarna bör förbättra: En uppföljning av de öppna frågorna i enkätstudien "Hur bemöts studenterna i Jönköping och hur mår de?". More information
Hugo, M. (2000). Hur bemöts studenterna i Jönköping och hur mår de?: En enkätstudie med högskolestuderande i Jönköping. More information

Samlingsverk

(2010). Lärande och bildning i en globaliserad tid. Lund: Studentlitteratur More information
(2009). Yrkeslärare undersöker sin egen praktik. Jönköping: Jönköping Univerity Press More information
(2008). Forskande lärare i praktiken: Vol. 3. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation More information






Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information