Sara Hvit Lindstrand
Forskning
Sara Hvit Lindstrand är lektor i pedagogik med inriktning förskola. Hennes forskning handlar om förskolebarns språkande relaterat till meningsskapande och multimodalitet. Sara har ett särskilt intresse för förskolans villkor för barns spontana utforskande och lek kopplat till demokrati, estetiska uttryckssätt och tidigt läsande och skrivande, New Literacy Studies (NLS).
Biografi
Sara disputerade 2015 med avhandlingen Små barns tecken- och meningsskapande. Multimodalt görande och teknologi.
Sara har yrkeserfarenhet av att driva pedagogisk utveckling i, och leda förskolans utbildning utifrån ett särskilt intresse för hållbar framtid, formativ bedömning, pedagogisk dokumentation, flerdimensionellt språkande och projekterande arbetssätt.
Sara undervisar, föreläser, handleder och examinerar examensarbeten på förskollärarutbildningen.
Publikationer
Nilsson, Stefan., Björkman, Berit., Almqvist, Anna-Lena., Björk-Willen, Polly., Donohue, Donna., Enskär, Karin., Granlund, Mats., Huus, Karina & Hvit, Sara (2013). Children’s voices – Differentiating a child perspective from a child’s perspective. Developmental neurorehabilitation, 18(3), 162-168.
Hvit, Sara. (2014). Literacy events in toddlergroups: Preschool educators’ talk about their work with literacy among toddlers. Journal of Early Childhood Literacy. 1468798414526427.
Lindstrand, Sara H & Björk-Willén, Polly. (2015). “When you give them a pencil they often say they’re writing” ̶ Preschool teachers’ categorization of written language work with toddlers. Australasian Journal of Early Childhood.
Lindstrand, Sara H (2015). Are we spinning or is it the board?-Young children’s interaction with an interactive whiteboard in preschool. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(03), 124-144.
Lindstrand, Sara H (2015). Små barns tecken- och meningsskapande. Multimodalt görande och teknologi. (Doctoral dissertation, School of Education and Communication, Jönköping University).
Antologibidrag
Hvit Lindstrand Sara, (2020), Barns utforskande i digitala teckenvärldar. I Kyrk Seger, Erika (red.)(2020). Digitalt meningsskapande i förskolan. Lärarförlaget.
Nilsson, Monica., Hvit Lindstrand, Sara., Öhman, Charlotte., & Alnervik, Karin. (2016). Förskoledidaktisk forskning i dialog med förskolans praktik: Metoder och utmaningar. I Anderberg, E. (red) Skolnära forskningsmetoder. Lund: Studentlitteratur.
Bok
Alnervik, K., & Hvit Lindstrand, S. (2020). Kreativa lärprocesser: estetik och undervisning i förskolan. Liber.