Frida Lygnegård

Universitetslektor arbetsterapi
Avdelningen för rehabilitering , Hälsohögskolan

Kontakt

Rum
Gd503
Telefon
Signatur/Kortnamn
LYFR
Schema
Ändra din information

Forskningsgrupper

Frida är legitimerad arbetsterapeut med en doktorsexamen i handikappvetenskap och  magisterexamen i folkhälsovetenskap. Fridas huvudsakliga intresseområden vad gäller undervisning och forskning rör barn och ungdomars hälsa, global hälsa, barns rättigheter samt hur vi kan skapa ett hållbart samhälle i linje med AGENDA 2030 och de globala målen. 

Frida arbetar som lektor vid Avdelningen för rehabilitering och innehar sedan hösten 2020 ett uppdrag gentemot Högskolans forskningsblogg Vertikals där hon skriver om frågor som rör barns och ungas rättigheter och barns hälsa och utveckling -i relation till egen forskning och aktuella frågor i samhället som rör barn och ungdomar. 

Länk till Fridas blogg:  https://vertikals.se/frida-lygnegard/bloggare/vertikalsfrida/

 

 

Artikel

Wagman, P. Johansson, A. Jansson, I. Lygnegård, F. Edström, E. Björklund Carlstedt, A. , ... Fristedt S. (2020). Making sustainability in occupational therapy visible by relating to the Agenda 2030 goals – A case description of a Swedish university World Federation of Occupational Therapists Bulletin, 76(1), 7-14.
Lygnegård, F., Almqvist, L., Granlund, M., Huus, K. (2019). Participation profiles in domestic life and peer relations as experienced by adolescents with and without impairments and long-term health conditions Developmental Neurorehabilitation, 22(1), 27-38.
Augustine, L., Lygnegård, F., Granlund, M., Adolfsson, M. (2018). Linking youths’ mental, psychosocial, and emotional functioning to ICF-CY: Lessons learned Disability and Rehabilitation, 40(19), 2293-2299.
Huus, K., Dada, S., Bornman, J., Lygnegård, F. (2016). The awareness of primary caregivers in South Africa of the human rights of their children with intellectual disabilities Child: Care, Health and Development, 42(6), 863-870.
Huus, K., Granlund, M., Bornman, J., Lygnegård, F. (2015). Human rights of children with intellectual disabilities: comparing self-ratings and proxy ratings Child Care Health and Development, 41(6), 1010-1017.
Lygnegård, F., Donohue, D., Bornman, J., Granlund, M., Huus, K. (2013). A Systematic review of Generic and Special Needs of Children with Disabilities Living in Poverty Settings in Low- and Middle-Income Countries Journal of Policy Practice, 12(4), 296-315.
Ramstrand, N., Lygnegård, F. (2012). Can balance in children with cerebral palsy improve through use of an activity promoting computer game? Technology and Health Care, 20(6), 501-510.

Doktorsavhandling

Lygnegård, F. (2018). Participation in and outside school: Self-ratings by Swedish adolescents with and without impairments and long-term health conditions (Doctoral thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Health and Welfare).

Konferensbidrag

Lygnegård, F. (2018). Patterns of participation within domestic life and peer relations - Youth’s own experiences. WFOT Congress 2018, 21st – 25th May 2018, Cape Town, South Africa.

Övrigt