Cecilia Rosenbaum
Kontakt
Ändra din informationForskningsgrupper
Cecilia Rosenbaum har en fil lic i didaktik och är affilierad forskare vid Högskolan för lärande och kommunikation.
Hennes forskningsintresse är inom läsförståelse och litteraturdidaktik. Cecilia har deltagit i forskarskolan Learning study och hennes licentiatuppsats heter Med inferenskunnande i fokus. I nuläget är Cecilia verksam som rektor och har arbetat som mellanstadielärare i 25 år.
Artikel
Rosenbaum, C., Svensson, A., Söderberg, E.
(2022).
En väv av förståelse: Mellanstadieelevers utsagor om sin fiktionsläsning Forskning om undervisning och lärande, 10(1), 119-139.
More information
Rosenbaum, C., Runesson Kempe, U., Svensson, A.
(2021).
Rikta blicken mot texten Forskning om undervisning och lärande, 9(1), 31-49.
More information
Konferensbidrag
Rosenbaum, C.
(2019).
Med den skönlitterära huvudpersonen i blickfånget: En studie om mellanstadieelevers inferensläsning av skönlitterära texter.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy, 7-9. mai 2019, Stavanger, Norge.
More information
Rosenbaum, C.
(2017).
Det står ju inte i texten!.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy, 9-11 maj, Trondheim, Norge.
More information
Rosenbaum, C.
(2017).
Det står faktiskt i texten!.
Litteraturdidaktisk konferens - Litteraturstudiers betydelse för språkutbildning: litteraturdidaktiska perspektiv för ungdomsskola och högskola, 6-7 oktober, Jönköping, Sverige.
More information
Rosenbaum, C., Karlerus, S., Leander, L.
(2017).
You Can Find It in the Text!.
The World Association of Lesson Study (WALS), International Conference, 24-27 November 2017, Nagoya University, Japan.
More information
Licentiatavhandling
Rosenbaum, C.
(2019).
Med inferenskunnande i fokus: En studie om vad mellanstadieelever behöver lära sig och hur undervisning kan bidra till att utveckla förmågan att dra slutsatser om en huvudpersons karaktärsdrag
(Licentiate thesis, Jönköping:
Jönköping University, School of Education and Communication).
More information