Ingela Bergmo Prvulovic

Universitetslektor pedagogik

Avdelningen för psykologi och pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation

Doktor i pedagogik


Kontakt

Rum
Hc331
Telefon
+46 36-10 1332
Signatur/Kortnamn
BPIN
Schema
Ändra din information

Forskningsgrupper

Forskning

Ingela Bergmo-Prvulovic behandlar i sin forskning hur innebörden av karriär influeras och påverkas av olika förändringar i arbetslivet. Bergmo-Prvulovic intresserar sig för hur den pågående arbetslivsomvandlingen inverkar på vuxna i arbetslivet, samt vilka implikationer detta får för den karriärstödjande och vägledande praktiken avseende vuxnas karriärrelaterade frågor.

I sina studier använder Bergmo-Prvulovic multipla nivåer för analys, såsom strukturell nivå, individuell nivå och den mellanliggande nivån inom vilken vägledningens praktik är lokaliserad. Bergmo-Prvulovics avhandlingsarbete är indelat i fyra separata studier, var och en med sitt specifika syfte. Som övergripande teorietisk ram tillämpas social representationsteori.

Biografi

Bergmo-Prvulovic undervisar för närvarande i kommunikation, samtal och konflikthantering på Personalprogrammet. Hon har även fördjupat sig i vuxenpedagogiska och arbetslivspedagogiska frågor och arbetar sedan våren 2008 vid Encell.

Bergmo-Prvulovic har en studie- och yrkesvägledarexamen samt en fil.kand. i pedagogik med inriktning mot studie- och yrkesvägledning. Hon har tidigare arbetat med information och stöd till vuxna i arbetsrelaterade förändringsprocesser, samt med utveckling av valideringsprocesser inom vuxenutbildningen. Hon har också varit projektledare för "Yrkesidentifiering i samband med SFI" samt handledare i "Meritportfölj" inom SFI. Vidare har hon varit anlitad som sakkunnig i projektet OBSERVAL. Bergmo-Prvulovic är också medlem i organisationen International Association for Educational and Vocational Guidance och ingår i det svenska forskningsnätverket KAV – Karriärutveckling och Karriärvägledning.

Antologibidrag

Bergmo-Prvulovic, I., Kilhammar, K. (2018). Conclusion: HR work – a balancing act with integrity. In: H. Ahl, I. Bergmo Prvulovic & K. Kilhammar (Ed.), Human resource management: A Nordic perspective (pp. 203 -217). London, UK: Routledge More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2018). ‘Career’ from a perspective of effort and reward. In: H. Ahl, I. Bergmo Prvulovic & K. Kilhammar (Ed.), Human resource management: A Nordic perspective (pp. 56 -71). London, UK: Routledge More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2017). Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv. In: Helene Ahl, Ingela Bergmo Prvulovic & Karin Kilhammar (Ed.), HR: Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 77 -94). Lund: Studentlitteratur AB More information
Bergmo-Prvulovic, I., Kilhammar, K. (2017). HR-arbete med balans och integritet. In: Helene Ahl, Ingela Bergmo Prvulovic & Karin Kilhammar (Ed.), HR: Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 257 -274). Lund: Studentlitteratur AB More information
Bergmo Prvulovic, I., Chaib, C. (2010). Towards a Substantial Notion of Validation. In: Marianne Horsdahl (Ed.), Communication, Collaboration and Creativity - Researching Adult Learning Odense: University of Southern Denmark Press More information

Artikel

Hirsh, Å., Bergmo-Prvulovic, I. (2018). Teachers leading teachers: understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour School Leadership and Management. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2014). Is career guidance for the individual or for the market? Implications of EU policy for career guidance International Journal of Lifelong Education, 33(3), 376-392. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2013). Social representations of career: anchored in the past, conflicting with the future Papers on Social Representations, 22(1), 14.1-14.27. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2012). Subordinating careers to market forces?: A critical analysis of European career guidance policy European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 3(2), 155-170. More information

Doktorsavhandling

Bergmo-Prvulovic, I. (2015). Social representations of career and career guidance in the changing world of working life (Doctoral thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication). More information

Konferensbidrag

Bergmo-Prvulovic, I., Sundelin, Å. (2016). Tracing the Framing on Learning Dimensions in Career Guidance Practice. IAEVG International Conference, Madrid: Promoting Equity through Guidance - Reflection, Action, Impact. 16- 18 November, 2016.. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2015). Demographic Changes and the Need for Later Career Opportunities. The 6th conference of the ESREA Network on Education and Learning of Older Adults, ELOA, 14-16 October 2015, Jönköping University, Sweden. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2015). The Transformation of Career in Transitional Times. ProWorkNet Annual Conference, August 26-27,Sigtuna, Sweden. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2013). Social Representations of Career Guidance Practice. Annual Nordic Conference on Educational Research, March 7-9, 2013, Reykjavik, Iceland. The NFPF/NERA´s 41th Congress Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2012). Careers between the past and the future - A social representation theory approach. The 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association, March 8-10, 2012, Copenhagen. More information
Bergmo-Prvulovic, I. (2012). Career guidance for the individual or for the market?: Implications of EU Policy for career guidance. The Inaugural Conference of the ESREA Network on policy studies: Trans-nationalization of Educational Policy Making: Implication for Adult and Lifelong Learning, University of Nottingham, United Kingdom, 9-12 Februari, 2012. More information
Bergmo Prvulovic, I. (2010). Adult Career Development from a Transition Perspective: An analytical framework for adult career counselling practice. The 6th European Research Conference. Adult Learning in Europe - understanding diverse meanings and contexts. 23 - 26 September 2010. More information
Bergmo Prvulovic, I. (2010). Learning to change or learning to fit - Counseling on whose demands?. Paris: Inetop Cnam, The International Conference - Counselling for Life Design. 17-19 March 2010, Paris, Inetop-Cnam. More information
Boström, A., Chaib, M., Ahl, H., Chaib, C., Bergmo Prvulovic, I., Petersson, R. (2010). Universities Regional Engagement in Regional settings in Sweden: and the case of the National Centre of Lifelong Learning (Encell), Jönköping University. Council of Europe Standing Conference of Ministers of Education. More information
Boström, A., Ahl, H., Bergmo Prvulovic, I., Chaib, C., Chaib, M., Petersson, R. (2009). Universities’ regional engagement in regional settings in Sweden. Presented at Pascal International Observatory, 7th annual conference, Univ. of British Columbia, Vancouver, Canada. More information
Chaib, C., Bergmo Prvulovic, I. (2009). Towards a Substantial Notion of Validation. The Third Nordic Conference on Adult Learning: Communication, Collaboration and Creativity. More information

Samlingsverk

(2018). Human resource management: A Nordic perspective. London, UK: Routledge More information
(2017). HR: Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund: Studentlitteratur AB More information

Övrigt

Bergmo-Prvulovic, I. . The uneasy relationship to career: Guidance counsellors' social representations of their mission and of career. More information

*
*
*
*
*


Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information