Susanne Almgren
Forskningsgrupper
Forskning
Susannes sammanläggningsavhandling handlar om tidningar på nätet och nyhetsanvändares bruk av möjligheten att delta med användargenererat innehåll (UGC = user-generated content) på nättidningarnas webbplatser, exempelvis i form av läsarkommentarer. Hennes forskning har publicerats i de internationella tidskrifterna Digital Journalism (Taylor & Francis, ROUTLEDGE), Social Media + Society (SAGE) och Nordicom review och hon är en av kapitelförfattarna i Medieutredningens forskningsantologi Människorna, medierna & marknaden (SOU 2016:30).
Forskningsprojektet Media Organizational Strategies and Participatory Practices initierades av professor Tobias Olsson och docent Patrik Wikström och finansieras till 80 procent av Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse och till 20 procent av de ingående fackhögskolorna, Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) och Internationella Handelshögskolan (JIBS).
Biografi
Susanne har en filosofi doktorsexamen i medie- och kommunikationsvetenskap från Jönköping University, där hon arbetar som universitetslärare.
Susanne har undervisat i tolv år på Per Brahegymnasiets medieprogram, som kursansvarig för kurser relaterade till datoranvändning inom medieområdet.