Björn Bradling

Doktorand i pedagogik
Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Björn Bradling är doktorand i pedagogik och ingår i forskarskolan “Culturally Empowering Education through Language and Literature.” Positionen bygger på ett samarbete mellan högskolan Jönköping University och Högskolan i Borås. Han arbetar också som gymnasielektor i svenskämnet.

Bradlings huvudsakliga forskningsfokus är inriktat på litteraturundervisning i gymnasieskolan och hämtar inspiration från bland annat den pedagogiska idéen om transformativt lärande samt från litteraturvetenskap. 2020 avlade Bradling licentiatexamen med ett avhandlingsarbete om hur romanen Låt den rätte komma in (Ajvide Lindqvist, 2004) kan användas i gymnasieskolans svenskundervisning för att främja elevernas transformativa lärande. Dessförinnan utkom Bradling med ett antologibidrag (samskrivet med Lindberg 2018) om kritiska perspektiv som avancerade lässtrategier och därefter (2021) med en artikel om relationen mellan så kallad vikingarock och det svenska förändrade politiska landskapet. Hans nuvarande forskning behandlar lärandemöjligheter genom världslitteraturundervisning på gymnasiet.