KURSPLAN
Kvalitativa metoder, 7,5 högskolepoäng
Qualitative Methods, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod:FHKVM37
Fastställd av:Utbildningschef 2017-05-01
Version:3
Utbildningsnivå:Forskarnivå
Forskarutbildningsämne:

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studerande, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa brett kunnande och systematisk förståelse avseende utvecklingen av olika kvalitativa ansatser såväl vetenskapsteoretiskt som historiskt
  • visa förtrogenhet med när det är lämpligt att använda olika kvalitativa ansatser.

Färdighet och förmåga

  • självständigt och kreativt identifiera och utarbeta frågeställningar utifrån de olika kvalitativa ansatserna
  • kritiskt och med vetenskaplig noggrannhet tillämpa olika kvalitativa ansatser utifrån uppställda frågeställningar
  • självständigt identifiera lämpliga datainsamlingsmetoder utifrån fastställd/a frågeställning/ar och kvalitativ ansats.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och bedöma forskningsetiska aspekter utifrån olika kvalitativa ansatser
  • bedöma trovärdighetsaspekter samt visa vetenskaplig redlighet.

Innehåll

- kvalitativ forskningsmetodik
- de vetenskapsteoretiska grunderna till kvalitativa ansatser
- forskningsfrågor i relation till val av ansats, datainsamlingsmetod och dataanalys
- kritisk granskning av metodlitteratur utifrån ett forskningsetiskt/metodologiskt perspektiv.

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen genomförs var tredje termin, varannan gång på campus och varannan gång webbaserad.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 240 hp varav 60 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras individuellt genom skriftliga inlämningsuppgifter och opponentskap.
Kursen examineras av docent eller professor.

Övrigt

Närvarobestämmelser: obligatorisk närvaro vid seminarium.
Kursen bedrivs på halvfart om inget annat anges.
Urval
  1. Studenter registrerade i Forskarskolan Hälsa och Välfärd
  2. Studenter registrerade i forskarutbildning från annat lärosäte
  3. Övriga sökande: högskolepoäng (vid lika poäng, lottning)

Kurslitteratur

Grbich, C. (2013). Qualitative data analysis; an introduction. London: Sage.
Ytterligare litteratur i form av artiklar och bokkapitel tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.