![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hhj.png)
KURSPLAN
Att åldras med omsorg, 7,5 högskolepoäng
Ageing in a Context of Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: | HAOG17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2015-10-20 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2022-04-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-30 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | Institutet för gerontologi |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård |
Ämnesgrupp: | OM1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Gerontologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för organisering av äldre personers vård och omsorg och dess betydelse för den enskilda personen
- redogöra för etiska principer kring bemötandet av den äldre personen utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- redogöra för betydelsen av hälsa, välbefinnande och prevention i åldrandet.
Färdighet och förmåga
- problematisera kring organisering av äldre personers vård och omsorg och dess betydelse för den enskilda personen
- kritiskt granska förebyggande insatser som syftar till att främja äldre personers hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikter om ett personcentrerat förhållningssätt i bemötandet av äldre personer inom vård och omsorg utifrån etiska principer
- reflektera över betydelsen av främjandet av hälsa, välbefinnande och prevention för äldre personer i vård och omsorg.
Innehåll
Ur ett biopsykosocialt perspektiv behandlas följande områden:
- äldreomsorgens organisering
- etik och bemötande
- personcentrerat förhållningssätt
- värdegrund i äldreomsorgen
- vårdprevention
- aktivitet och dess betydelse för hälsa och välbefinnande
- äldreomsorgens organisering
- etik och bemötande
- personcentrerat förhållningssätt
- värdegrund i äldreomsorgen
- vårdprevention
- aktivitet och dess betydelse för hälsa och välbefinnande
Undervisningsformer
Kursen genomförs som en webbaserad kurs med föreläsningar och gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell inlämningsuppgift samt gruppdiskussioner, inkluderande individuella skriftliga sammanfattningar.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell inlämningsuppgift samt gruppdiskussioner, inkluderande individuella skriftliga sammanfattningar.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Gruppdiskussioner, inkluderande individuella skriftliga sammanfattningar | 3,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Ernsth Bravell, M. & Östlund, L. (red.) (2020). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (3 upplagan). Gleerups.
Birkler, J. (2020). Etik: en grundbok. Liber.
McCormack, B. & McCance, T. (red.) (2021). Personcentrerade arbetssätt inom vård: teori och praktik. Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar och nationella riktlinjer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Birkler, J. (2020). Etik: en grundbok. Liber.
McCormack, B. & McCance, T. (red.) (2021). Personcentrerade arbetssätt inom vård: teori och praktik. Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar och nationella riktlinjer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.