KURSPLAN
Arbetsterapi i utveckling, 15 högskolepoäng
Occupational Therapy, Progress and Development, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod:HATN16
Fastställd av:Utbildningsrådet 2016-04-18
Reviderad av:Utbildningschef 2018-11-20
Gäller fr.o.m.:2019-11-04
Version:5
Diarienummer:Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:TR1
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • relatera olika typer av utvärderingar till arbetsterapeutisk verksamhet
  • analysera och tolka centrala begrepp inom evidensbaserad praxis
  • relatera olika former av förbättringsarbete och kvalitetsverktyg till utveckling av arbetsterapeutisk verksamhet
  • integrera arbetsterapeutisk teori och aktuell forskning med utveckling av arbetsterapeutisk verksamhet.

Färdighet och förmåga

  • ge förslag på lämplig design för utvärdering av olika aspekter av arbetsterapeutisk verksamhet
  • söka, välja och kritiskt värdera relevanta artiklar för att evidensbasera arbetsterapeutiska åtgärder
  • värdera styrkor och svagheter i en verksamhet med hjälp av olika kvalitetsverktyg
  • utarbeta förslag till och värdera utvecklings- och förbättringsarbete inom en reell verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sin kunskapsutveckling inom områdena utvärdering, evidensbaserad praxis, förbättringsarbete samt entreprenörskap
  • identifiera behov av ytterligare kunskap.

Innehåll

- metoder och design för utvärdering och förbättringsarbete
- evidensbaserad praxis
- kvalitetsverktyg
- entreprenörskap

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, workshops, seminarier, parvis projektarbete och verksamhetsförlagd undervisning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudämnet om minst 60 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av ett skriftligt förslag till ett förändringsarbete i en reell verksamhet som dokumenteras i form av en projektrapport. Förslaget redovisas också muntligt inför företrädare för verksamheten. Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras med en individuell skriftlig reflektion kring sin egen kompetensutveckling och behov av ytterligare kunskaper.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier och minst 50 timmar verksamhetsförlagd undervisning.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier

Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Corr, S., & Siddons, L. (2005). An Introduction to the Selection of Outcomes Measures. British Journal of Occupational Therapy, 68 (5), 202-206.

Nordström, G., & Wilde-Larsson, B. (2012). Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Lund: Studentlitteratur.

Taylor, M. C. (2007). Evidence-Based Practice for Occupational Therapists. Oxford: Blackwell Science Ltd.

Øvretveit, J. (2014). Evaluating Improvement and Implementation for Health. Maidenhead: Open University Press.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Dessutom tillkommer artiklar och litteratur inom valt fördjupningsområde om ca 600 sidor.