KURSPLAN
Coaching för kvalitetsförbättring i vård och omsorg, 7,5 högskolepoäng
Coaching Health and Social Care Improvements, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:HCKG12
Fastställd av:Utbildningsrådet 2021-10-12
Gäller fr.o.m.:2022-08-29
Version:1
Diarienummer:Jönköping Academy
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:FH1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelser och beskriva grupprocesser vid förbättringsarbete
  • visa förståelser och beskriva betydelsen av coachens roll i förbättring av personcentrerad vård
  • visa förståelser och beskriva coachens roll i förbättringsarbetets olika faser.

Färdighet och förmåga

  • skapa motivationshöjande dialoger som leder förbättringsarbetet framåt
  • i dialog med olika grupper diskutera och argumentera kring coaching och evidens vid förbättringsarbeten
  • i samband med coaching av förbättringsarbete inom hälsa, vård och omsorg urskilja samspel mellan mikro-, meso-, makronivå och multiprofessionella organisationers särdrag, samt utifrån dessa samspel modifiera coachingstrategier
  • välja och tillämpa olika förbättringsverktyg som utgångspunkt för förbättringsarbete
  • analysera och diskutera teoretisk och metodologisk kunskap inom coaching av förbättringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och reflektera sina egna insatser och identifiera eget behov av ytterligare färdigheter inom coaching samt ta ansvar för sin kompetensutveckling
  • värdera och reflektera över egna och organisationens värderingar och visioner, samt värdera hur du som coach beaktar dessa värderingar och visioner.

Innehåll

Kursen behandlar:
- drivkrafter för förbättring
- coaching av förbättringsarbete
- förbättringsarbete i samverkan med patient/brukare/närstående
- grundläggande förbättringsverktyg
- micro-, meso-, och makrosystem
- motivationshöjande coachingverktyg

Undervisningsformer

Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där campusträffar kombineras med webbaserade moment och praktisk tillämpning av coaching.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, samt minst två års erfarenhet inom Hälso- och sjukvårds- eller omsorgsområdet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom aktivt deltagande i webbaserade diskussions- och coachingseminarium, individuell skriftlig coachrapport, individuell muntlig presentation av coachuppdraget samt individuell coaching av kurskamrat med utgångspunkt i dennes coaching av ett förbättringsarbete.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Diskussionseminarier2 hpU/G
Skriftlig coachrapport3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Muntlig presentation av coachuppdrag0,5 hpU/G
Coaching av kurskamrat både skriftligt och muntligt2 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kurslitteratur

Bond, C. & Seneque, M. (2013). Conceptualizing coaching as an approach to management and organizational development. Journal of Management Development, 32(1);57-72.

Brown, S W. & Grant, A.M. (2010). 'From GROW to GROUP: theoretical issues and a practical model for group coaching in organisations', Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 3(1);30-45.

Gjerde, S. (2015). Coaching vad varför hur. Studentlitteratur.

Godfrey, M.M., Andersson-Gäre, B., Nelson, E.C., Nilsson M., & Ahlström G. (2014). Coaching interprofessional health care improvement teams: the coachee, the coach and the leader perspectives. Journal of Nursing Management, 22(4) DOI: 10.1111/jonm.12068.

Grant, AM., & O’ Connor, SA. (2010). The differential effects of solution-focused and problem-focused coaching questions: a pilot study with implications for practice. Industrial and Commercial Training, 42(2);102-11.

Lätt, C. (2009). Att coacha grupper. Fokusera på gruppens positiva krafter. Liber. Finns även som E-bok.

Norman, A.C., Fritzén, L. & Andersson-Gäre B. (2015) Pedagogical approaches in quality improvement coaching in healthcare: a Swedish case study of how improvement coaches approach learning in a contemporary healthcare system. Nordstep. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Volume 2015, 2015 - Issue 3.

Peters, J. & Carr, C.(2013). Team effectiveness and team coaching literature review, Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 6(2);116-136.

Vackerberg N, Sund Levander M, Thor J. (2016). What Is Best for Esther? Building Improvement Coaching Capacity with and for Users in Health and Social Care - A Case Study. Quality Management in Health Care, 25(1);53-60.

Ytterligare litteratur tillkommer utifrån valt område.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.