KURSPLAN
Cardiovascular Nursing from a person Centered Perspective, 5,5 högskolepoäng
Cardiovascular Nursing from a person Centered Perspective, 5.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | HCNN18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-06-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-08-20 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Department of Nursing |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård |
Ämnesgrupp: | OM1 |
Fördjupning: | G2F |
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och reflektera kring omfattningen av hjärt- och kärlproblem ur ett epidemiologiskt och internationellt perspektiv
- beskriva och kritiskt granska vårdkedjan vid några av de vanligaste hjärt- och kärlproblemen
- beskriva och reflektera kring hur kön, ålder och kultur påverkar risken för hjärt- kärlproblemen
- beskriva och reflektera kring livssituationen ur ett livscykel perspektiv gällande hjärt- och kärlproblem ur ett patient- och familjeperspektiv.
Färdighet och förmåga
utföra promotion/prevention som minskar risken för hjärt- och kärlproblem samt förbättrar följsamhet till och delaktighet i vård och behandling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över epidemiologiskt och internationellt perspektiv och dess betydelse på individnivå vid hjärt- och kärlproblem
- reflektera över hur egna värderingar och förhållningssätt påverkar omvårdnaden i samband med hjärt- och kärlproblem.
Innehåll
- hjärt-/kärlproblematikens konsekvenser ur ett internationellt perspektiv
- skillnader gällande hjärt-/kärlproblem utifrån kön- och ålder
- hjärt-/kärlproblem utifrån patient- och familjeperspektiv
- begreppen, empowerment, egenvård, följsamhet, beteendeförändringar, hälsorelaterad livskvalitet och social support inom hjärt-sjukvård
- vårdkedjan i samband med hjärt-/kärlproblem
- kardiovaskulär omvårdnad, sjuksköterskans roll i vårdprogram
- promotion och prevention
- skillnader gällande hjärt-/kärlproblem utifrån kön- och ålder
- hjärt-/kärlproblem utifrån patient- och familjeperspektiv
- begreppen, empowerment, egenvård, följsamhet, beteendeförändringar, hälsorelaterad livskvalitet och social support inom hjärt-sjukvård
- vårdkedjan i samband med hjärt-/kärlproblem
- kardiovaskulär omvårdnad, sjuksköterskans roll i vårdprogram
- promotion och prevention
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningaoch egna studier.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 högskolepoäng och har genomgått resterade kurser om 30 hp inom sjuksköterskeprogrammet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig rapport | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Piepoli, M., Hoes, A., Agewall, S., Albus, C., Brontons, C., Catapano, A., & Verschuren. M. (2016). 2016 European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice The Sixh Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of 10 societies and by invited experts). European Heart J, 37 (29): 2315-2381.
Herdman, T.H., & Kamitsuru, S. (Eds). (2014). NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classfication, 2015-2017. Oxford: Wiley Blackwell.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Herdman, T.H., & Kamitsuru, S. (Eds). (2014). NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classfication, 2015-2017. Oxford: Wiley Blackwell.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.