KURSPLAN
Förskrivningsrätt och digital teknik för en patientsäker vård, 7,5 högskolepoäng
Prescriptions and digital technology for a patient safety care, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:HFPR22
Fastställd av:Utbildningsrådet 2022-01-11
Reviderad av:Avdelningschef 2023-06-29
Gäller fr.o.m.:2023-08-28
Version:2
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:A1N
Huvudområde:Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara och påvisa kunskap om patofysiologiska tillstånd hos individer i alla åldrar relaterat till distriktssköterskans förskrivningsrätt och delegering
  • förklara och påvisa kunskap om begreppen delaktighet och egenvård kopplat till digital teknik och en patientsäker vård utifrån ett patient-, närstående- och familjperspektiv
  • förklara och påvisa kunskap om vetenskapliga och etiska aspekter i förhållande till distriktssköterskans förskrivningsrätt och delegering.

Färdighet och förmåga

  • identifiera, tillämpa och följa upp förskrivning av läkemedel och hjälpmedel relaterat till distriktssköterskans ansvarsområde och ett hållbart samhälle
  • visa förmåga att leda den samskapande omvårdnaden utifrån ett hälsopedagogiskt förhållningssätt för att stödja delaktighet och egenvård hos patient, närstående och familj
  • tillämpa och förklara säker vård relaterat till lagstiftning, författningar och styrdokument i samband med delegering kopplat till distriktssköterskans förskrivningsrätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera och kritiskt värdera etiska, samhällsekonomiska och miljömässiga aspekter i relation till ledarskap och mångfaldhetsperspektiv utifrån distriktssköterskans förskrivningsrätt
  • värdera och reflektera kring distriktssköterskans förskrivningsrätt och delegering utifrån klinisk praxis och riktlinjer
  • kritiskt granska och värdera användandet av digital teknik relaterat till distriktssköterskans förskrivningsrätt och ansvarsområde.

Innehåll

- avvikelsehantering
- delegering
- dokumentation
- digital teknik
- delaktighet
- egenvård
- evidensbaserad vård
- hälsopedagogik
- informatik
- inkontinens
- ledarskap
- läkemedels- och hjälpmedelsförskrivning
- munhälsa
- mångfaldhetsperspektiv
- nutrition
- patientsäkerhet
- personcentrerad omvårdnad (patient, närstående och familj)
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
- smärta och smärtbehandling
- stomi och stomivård
- sårvård
- vetenskaplig metod

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier samt inlämningsuppgifter.

Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier inkl. vetenskaplig metod 0.5 hp2 hpU/G
Inlämningsuppgifter inkl. vetenskapliga metod 1 hp2,5 hpU/G

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2022). Teoretiska grunder för vårdande. (2.uppl.). Liber.

Brobeck, E., & Norell Pejner, M. (2021). Sjuksköterskors förskrivning av läkemedel - En handbok. Studentlitteratur.

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, H., & Öhlén, J. (Red.). (2021).
Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområde. (2. uppl.). Studentlitteratur.

Eldh, A. (Red.). (2018). Delaktighet och patientmedverkan. Studentlitteratur.

Ericson, T & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar. Studentlitteratur.

FASS, Farmaceutiska specialiteter i Sverige. Läkemedelsindustriföreningen. Tillgänglig via www.fass.se/LIF/startpage

Henricsson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Läkemedelsverket. Läkemedelsboken. Tillgänglig via www.lakemedelsboken.se

Martin, L. (2018). Informatik i vården: hälsoinformatik för sjuksköterskor. Studentlitteratur.

Nordeng, H. (Red.) (2020). Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur.

Polit, D.F., & Beck, C.T (2021). Nursing Research Generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health.

Thoresen, H (Red.). (2021). Illustrerad farmakologi. Studentlitteratur.

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.

Ödegård, S. (2019). Säker vård: nya perspektiv på patientsäkerhet. Liber.

Tillkommer lagar, författningar samt vetenskapliga artiklar.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.