KURSPLAN
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen, del I, 30 högskolepoäng
Quality Improvement and Leadership in Health and Welfare Services, Master Thesis, part I, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod:HK2V29
Fastställd av:Utbildningsrådet 2018-10-23
Gäller fr.o.m.:2019-08-26
Version:1
Diarienummer:Jönköping Academy
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:HS1
Fördjupning:A2E
Huvudområde:Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för kunskapsområdet kvalitetsförbättring och ledarskap, samt visa insikt i aktuellt forsknings- och förbättringsarbete inklusive former för vetenskaplig rapportering
  • identifiera och applicera metodkunskap inom kvalitetsförbättring och ledarskap.

Färdighet och förmåga

  • initiera, leda, bedriva, dokumentera och kontinuerligt utvärdera förbättringsarbete med ett lärande förhållningssätt inom hälsa- och välfärdspraktiker
  • sprida kunskapsbaserade åtgärder som kan bidra till bättre hälsa och välfärd samt en god resurshushållning
  • beakta och i samskapande (co-production) tillvarata patienters/brukares/anhörigas alternativt kunders kunskaper och erfarenheter i utformning och genomförande av förbättringsarbete
  • tillämpa och medverka i forsknings- och förbättringsarbete inom kvalitetsförbättring och ledarskap
  • relatera och beakta samspel mellan mikro-, meso-, makroperspektiv och multiprofessionella organisationers utmaningar i relation till kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och reflektera över sitt eget ledarskap och relatera detta till individers och den professionella arbetsgruppens reaktioner vid forsknings- och förbättringsarbete
  • relatera sitt professionella agerande till värdegrunder för hälsa och välfärd med fokus på samskapande med och värdeskapande för patienter/brukare/anhöriga alternativt kunder
  • göra bedömningar och värdera insatser med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga aspekter
  • visa medvetenhet om, och beakta, etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom kvalitetsförbättring och ledarskap, dess roll i samhället och människors ansvar för hur det tillämpas.

Innehåll

- genomförande av ett praktiskt förbättringsarbete med en tydlig koppling till patient-, brukar-, anhörig- alternativt kundnytta
- fördjupning och utveckling av ämnet Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- metoder lämpliga för ämnesområdet
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- författande av examensarbete
- försvar av och opposition på examensarbeten vid halvtidsseminarium

Undervisningsformer

Kursen genomförs dels i form av ett verksamhetsförlagt förbättringsarbete, dels av en vetenskaplig studie av förbättringsarbete. Kursen tillämpar blandad lärplattform (blended learning), vilket innebär distansundervisning via webben/JUs lärplattform samt campusträffar omfattande 2 dagar ungefär var 5:e vecka. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och genomförandet innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade (A) och genomförda (G) och obligatoriska kurser enligt nedan inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg, eller motsvarande kunskaper:

Förbättringskunskap I, 5 hp (A)
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp (A)
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 hp (A)
Förbättringskunskap II, 5 hp (A)
Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (A)
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp (A)
Projektplanering och stöd för kvalitetsförbättring, 7,5 hp (G)
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd. 3,7 hp (G)
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 hp (G)

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd på kursens delmoment. Examensarbetet i form av en uppsats, och hela kursen, bedöms med betygen VG, G eller U.
Kursen examineras i form av delmoment, se nedan, samt en individuell skriftlig, och muntlig presentation av ett självständigt arbete, samt opposition på annan students arbete vid ett examinationsseminarium. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis.

Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Rapport I (förbättringsarbetet)5 hpU/G
Rapport II (studien)5 hpU/G
Individuell examination20 hpU/G/VG

Övrigt

Kursen är obligatorisk i masterprogrammet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd.

Kurslitteratur

Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor. Litteraturen diskuteras med handledare.
Referenslitteratur
Finns i studieguiden och på den digitala lärplattformen