KURSPLAN
Organisering och ledning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Management in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:HOAN12
Fastställd av:Utbildningsrådet 2021-09-29
Reviderad av:Avdelningschef 2023-03-01
Gäller fr.o.m.:2023-08-28
Version:2
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden, kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om olika teorier och begrepp av betydelse för ledarskap, organisering och förändrings- och verksamhetsutveckling inom socialt arbete
  • redogöra för rådande förordnanden och behörighet och tydliggöra dess betydelse för individ och organisation
  • förklara faktorer, på individ-, grupp- och systemnivå, som påverkar resultatet när förbättringsarbete genomförs.

Färdighet och förmåga

  • formulera olika sätt att organisera socialt arbete med fokus på den lärande organisationen genom att tillämpa och analysera teorier, modeller och begrepp
  • visa förmåga att förstå hur olika typer av ledarskap i socialt arbete möjliggör och utvecklar lärande och personlig utveckling
  • visa förmåga att se organisering och ledning i socialt arbete utifrån en föränderlig, global och interkulturell kontext
  • tillämpa metoder och interprofessionellt lärande i förbättringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till organisering och ledarskap inom socionomyrket
  • värdera samspel och lärande i en interprofessionell arbetsgrupp vid förbättringsarbete.

Innehåll

- organisations- och ledarskapsteorier
- motivationsteorier
- organisering och ledning relaterat till verksamhet inom socialt arbete
- internationella perspektiv i organisering och ledning inom socialt arbete
- skillnader mellan olika typer av organisationer och ledning nationellt och internationellt
- förordnanden och behörighet i socialt arbete
- organisatorisk förändring, interprofessionellt lärande och innovation

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar individuellt eller i grupp, handledning, gruppdiskussioner och fältstudier. Hela eller delar av undervisningen kan ske digitalt.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp, Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete 7,5 hp, Sociologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Migration, integration och socialt arbete 7,5 hp, Juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete 30 hp, Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I 7,5 hp, Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk 15 hp, samt genomgångna kurser Samtal i socialt arbete 7,5 hp, Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier II 15 hp och Socialt arbete, psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa 7,5 hp, (eller motsvarande).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en individuell muntlig examination vid seminarium samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som följs upp via granskningsseminarium. Därutöver ingår inlämningsuppgifter som grupparbete.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium0,5 hpU/G
Granskningsseminarium0,5 hpU/G
Skriftlig inlämningsuppgift3,5 hpU/G/VG
IPL - Förbättringskunskap inkl. inlämningsuppgifter3 hpU/G

Kurslitteratur

Bolman, Deal, T. E., Holmqvist, A., & Deal, T. E. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan). Studentlitteratur.

Hughes, & Wearing, M. (2017). Organisations & management in social work : everyday action for change (3rd edition). Sage.

Morén, S., Blom, B., Lundgren, M., & Perlinski, M. (2010). Specialisering eller integration? En studie av socialarbetarens syn på arbetsvillkor och insatser i tre organisationsformer. Socialvetenskaplig tidskrift, 17(2), 189-208.

Thylefors. (2022). Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn (Andra utgåvan). Natur & Kultur.

Wolvén, L-E. (2000). Att utveckla mänskliga resurser i organisationer: om ledarskap, organisering, kultur och kompetens. Studentlitteratur AB.

Vetenskapliga artiklar samt beslut från olika instanser tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.