KURSPLAN
Socialt arbete på grupp- och samhällsnivå, 7,5 högskolepoäng
Social Work with Groups and in Community, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod:HSGN13
Fastställd av:Utbildningsrådet 2013-12-19
Reviderad av:Utbildningschef 2018-09-20
Gäller fr.o.m.:2018-08-27
Version:7
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och metoder för samhällsarbete och arbete med grupper i samhället som syftar till människors delaktighet och inklusion
  • beskriva och konkretisera inkluderande och exkluderande strukturer samt mäns och kvinnors livsbetingelser inom centrala livsområden såsom boende och arbete
  • analysera sekteristiska sociala konflikter och peka på samhällsarbetsinsatser som kan motverka sådana konflikter
  • beskriva bakgrunden till våldsbejakande extremism och identifiera den roll professionellt socialt arbete kan spela för att motverka sådana tendenser.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa och motivera användningen av teorier och metoder vid socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå för olika målgrupper och problematiker i samarbete med människor som berörs
  • analysera sociala problem samt identifiera, strukturera och föreslå insatser på grupp- och samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över betydelsen av samhälleliga villkor i förhållande till människors sociala situation och med beaktande av mänskliga rättigheter
  • kritiskt reflektera över arbete på grupp- och samhällsnivå avseende socionomens roll och betydelsen av samverkan med andra aktörer.

Innehåll

- socialt arbete på grupp- och samhällsnivå såsom uppsökande arbete, förebyggande arbete, samhällsarbete (community work), antidiskriminerande arbete, företrädarskap och empowerment
- nätverksarbete och socialt kapital
- delaktighet och inklusion och dess betydelse för praktiskt socialt arbete
- olika former för arbete och samverkan på grupp- och samhällsnivå där civilsamhället, stat och marknad är aktörer
- socialt entreprenörskap, brukar- och intresseorganisationer
- metodik för att skapa, driva och utveckla projekt och samverkansformer
- socialt arbete och sekteristiska konflikter: begränsningar och möjligheter
- socialt arbete för att motverka våldsbejakande extremism

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudie.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutade kurser i socialt arbete om 60 hp samt genomgången kurs Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom ett seminarium med skriftligt underlag samt två skriftliga individuella tentamen.
Skriftlig examination kan genomföras på svenska eller engelska.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudie av omfattningen en dag.

Kurslitteratur

Andersson, B. (2013). Finding ways to the hard to reach – considerations on the content and concept of outreach work. European Journal of Social Work, 16(2), 171-186.

Bacq, S., & Janssen, F. (2011). The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Entrepreneurship and regional development: An International Journal, 23(5-6), 373-404.

Forde, C., & Lynch, D. (2014). Critical practise for challenging times: Social workers´ engagement with community work. British Journal of Social Work, 44, 2078-2094.

Payne, M. (2014). Modern social work theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Schierup, C-U., & Ålund, A. (2011). The end of Swedish exceptionalism? Citizenship, neoliberalism and the politics of exclusion. Race & Class, 53(1) 45-64.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.