KURSPLAN
Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Social- and Welfare Policy, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod:HSSK19
Fastställd av:Utbildningsrådet 2019-01-29
Reviderad av:Utbildningschef 2021-10-12
Gäller fr.o.m.:2022-04-04
Version:5
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva utveckling och innehåll av välfärdsstaten i ett internationellt perspektiv
  • redogöra för människors sociala situation och levnadsvillkor i relation till olika välfärdssystem
  • redogöra för beslutsordning och processer inom statlig, regional och kommunal organisation
  • redogöra för grundläggande kvalitativ vetenskaplig metod.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och diskutera betydelsen av olika samhällsfaktorer bakom den svenska välfärdsstatens framväxt
  • urskilja olika socialpolitiska utmaningar och diskutera dess betydelse för den nutida utvecklingen av olika välfärdssystem
  • söka och kritiskt bedöma vetenskapliga artiklar och böcker med relevans för det sociala arbetet
  • tillämpa vetenskaplig metod för datainsamling med fokus på kvalitativ intervju.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • jämföra och reflektera över olika välfärdssystem och hur dessa påverkar det sociala arbetet
  • reflektera över betydelsen av vetenskapligt förhållningssätt i det sociala arbetet.

Innehåll

- den svenska välfärdsstatens framväxt
- det nutida svenska välfärdssystemet och dess relation till olika gruppers levnadsbetingelser samt välfärdens ojämlika fördelning
- välfärdssystemets framtida förändringar och utmaningar såsom demografisk utveckling, medborgarskap, marknadisering
- fattigdom i ett nationellt och internationellt perspektiv
- introduktion av det svenska socialförsäkringssystemet i ett samhällsperspektiv
- jämförelse mellan olika välfärdssystem i ett internationellt perspektiv
- svenska stats- och kommunförvaltning och politisk organisation
- informationssökning
- granskning av vetenskapliga artiklar och böcker med relevans för det sociala arbetet
- vetenskaplig kvalitativ metod

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 15 hp i socialt arbete (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av skriftlig tentamen, seminarier och inlämningsuppgifter individuellt och i grupp samt fältstudier.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Inlämningsuppgifter2 hpU/G
Seminarier0,5 hpU/G
Fältstudieuppgift1 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.

Kurslitteratur

Andersson, L.M.C., & Hjern, A., & Ascher, H. (2018). Undocumented adult migrants in Sweden: mental health and associated factors. BMC Public Health, 18(1), 1369-9.

Brydon, K., & Lawihin, D. (2014). Melanesian visions? Some preliminary thoughts about social work education practice in Papua New Guinea. International Social Work Vol 59, Issue 2.

Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber. Kapitel 17.

Crampton, A. (2011). Population aging and social work practice with older adults: Demographic and policy challenges. International Social Work, 54(3), 313–329.

Greve, B. (2019). Routledge handbook of the welfare state (Second edition.). Routledge www-taylorfrancis-com.proxy.library.ju.se/books/e/9781315207049 Chapter: 1,2,5,12-18,33-37,44

Esping-Andersen, G. The three worlds of welfare capitalism. Cambridge: Polity. (pdf).

Kazemi, B (2021) Unacccompanied minors (un)-made in Sweden. [Akademisk avhandling] Göteborg: Göteborgs universitet. Institutionen för socialt arbete. www.gupea.ub.gu.se/handle/2077/68257 sid. 10-15,261-276.

Knutagård, M. (2018). Homelessness and Housing Exclusion in Sweden. European Journal of Homelessness, 12 (2), 103.

Riksdag och samhället. www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/riksdagen-och-samhallet/

Siveskog, A. Health, well-being and life conditions of young LGBTI persons in the Nordic countries. TemaNord 2021:531 www.pub.norden.org/temanord2021-534/#

Szebhely, M., & Trydegård, G-B. (2012). Home care for older people in Sweden: a universal model in transition. Health and Social Care in the Community 20 (3), 300–309.

Swärd, H., & Edebalk, P.G., & Wadensjö, E. (2013). Vägar till välfärd - idéer, inspiratörer kontroverser, perspektiv. Liber. Kapitel 4, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 25.

Så styrs Sverige. www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/

Topor, A., & Andersson, G., & Bülow, P., & Stefansson, C. G., & Denhov, A. (2015). After the Asylum? The New Institutional Landscape. Community mental health journal, 52(69, 1-7.

Ett skönlitterärt verk med socialpolitisk anknytning och vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.