![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Pedagogik I, 30 högskolepoäng
Education I, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | L1PG14 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2024-04-19 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur människo-, samhälls- och kunskapssyn har påverkat och påverkar det sätt på vilket utbildning och undervisning organiseras, utformas och bedöms
- beskriva pedagogikens vetenskapliga grunder och dess inverkan på utbildningsplanering och värdering på individuell, organisations- och samhällsnivå
- beskriva pedagogikens vetenskapliga grunder och dess inverkan på utbildningsplanering och värdering på individuell, organisations- och samhällsnivå
Färdighet och förmåga
- urskilja centrala begrepp inom pedagogiken och härleda dem till vetenskapliga teorier samt reflektera över dessas individuella och samhälleliga konsekvenser
- sammanfatta pedagogiken som vetenskap och reflektera över ömsesidighet i pedagogiska sammanhang och dess inverkan på individer, grupper och didaktiska val
- sammanfatta pedagogiken som vetenskap och reflektera över ömsesidighet i pedagogiska sammanhang och dess inverkan på individer, grupper och didaktiska val
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över pedagogikens samhällsfunktion samt utbildningens och bildningens roll i samhällsutvecklingen
- kritiskt granska vetenskapliga ansatser i relation till pedagogikens grunder samt diskutera implikationer av olika kunskapssyn, didaktiska val samt bedömningsformer.
- kritiskt granska vetenskapliga ansatser i relation till pedagogikens grunder samt diskutera implikationer av olika kunskapssyn, didaktiska val samt bedömningsformer.
Innehåll
Delkurs 1. Pedagogik och samhälle, 7,5 hp
Education and society, 7,5 credits
Innehåll
• Historiska perspektiv på kunskap
• Kunskapssamhället
• Livslångt lärande
• Centrala pedagogiska begrepp
• Lärande i arbetslivet
• Formellt, icke-formellt och informellt lärande
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2. Lärande, undervisning och bildning, 7,5 hp
Learning, teaching and Bildung, 7,5 credits
Innehåll
• Utbildning och bildning
• Intervju som metod
• Lärande och undervisning
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3. Pedagogikens vetenskapliga grunder, 7,5 hp
Scientific foundations in education, 7,5 credits
Innehåll
• Påverkans- och samspelsprocesser
• Epistemologi
• Ontologi
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4. Lära, handleda och utvärdera, 7,5 hp
Teach, supervise and evaluate, 7,5 credits
Innehåll
• Utbildningsplanering
• Handledning och ledarskap
• Observation som metod
• Utvärdering och uppföljning
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Education and society, 7,5 credits
Innehåll
• Historiska perspektiv på kunskap
• Kunskapssamhället
• Livslångt lärande
• Centrala pedagogiska begrepp
• Lärande i arbetslivet
• Formellt, icke-formellt och informellt lärande
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2. Lärande, undervisning och bildning, 7,5 hp
Learning, teaching and Bildung, 7,5 credits
Innehåll
• Utbildning och bildning
• Intervju som metod
• Lärande och undervisning
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3. Pedagogikens vetenskapliga grunder, 7,5 hp
Scientific foundations in education, 7,5 credits
Innehåll
• Påverkans- och samspelsprocesser
• Epistemologi
• Ontologi
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4. Lära, handleda och utvärdera, 7,5 hp
Teach, supervise and evaluate, 7,5 credits
Innehåll
• Utbildningsplanering
• Handledning och ledarskap
• Observation som metod
• Utvärdering och uppföljning
Examination
Delkursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Pedagogik och samhälle - Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Pedagogik och samhälle - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Lärande, undervisning och bildning - Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Lärande, undervisning och bildning – Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Pedagogikens vetenskapliga grunder – Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Pedagogikens vetenskapliga grunder - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Lära, handleda och utvärdera - Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Lära, handleda och utvärdera - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1
Bjursell, Cecilia. (2020). Tre perspektiv på livslångt lärande. Högskolan för Lärande och Kommunikation, Jönköping university. 47 s.
Forsell, Anna. (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.
Gytz Olesen, Sören & Möller Pedersen, Peter. (2004). Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Studentlitteratur. 250 s.
Delkurs 2
Kristensson Uggla, Bengt. (2014). Gränspassager. Bildning i tolkningens tid. Santérus förlag. 157 s.
Kvale, Steinar. & Brinkmann, Svend. (2014). Introduktion till intervjuforskning. I Steinar Kvale & Svend Brinkmann, Den kvalitativa forskningsintervjun. 17-41 s. Studentlitteratur. 24 s.
Larsson, Timmy. (2018). Ellen Key – valfrihetspedagogen. I Anna Forsell (Red.) Boken om pedagogerna. s 79-108. Liber. 29 s.
Liedman, Sven-Eric. (2012). Hets!: en bok om skolan. Bonniers Förlag. 330 s.
Lindholm, Marika. (2018). Waldorfpedagogiken och waldorfskolan. I Anna Forsell (red.). Boken om pedagogerna. s 187-202. Liber. 15 s.
Mark, Eva. (2009:7). Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan. Grundtvigsinstitutet, Göteborgs universitet. 66 s. http:www.ufn.gu.se/digitalAssets/1277/1277093_rapport7.pdf
Delkurs 3
Aspelin, Jonas & Persson, Sven. (2011). Om relationell pedagogik. Gleerups. 168 s.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (Red.) (2019). Normkritisk pedagogik: Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Studentlitteratur. 36 s.
Stensmo, Christer. (2007). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. 279 s.
Åmossa, Karin.(Red.) (2007). I kunskapens namn - en antologi om kunskap, makt och kreativitet. 74 s.
http:www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/webdescription/f9167ae62b268971c125737d003e9169?op endocument&i=101586&s=1315&p=37.5
Delkurs 4
Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat - observation, utvärdering och utveckling i
undervisning och handledning. Liber. 192 s.
Handal, Gunnar. & Lauvås, Per. (2000). På egna villkor: En strategi för handledning. Studentlitteratur. 164 s.
Ludvigsson, Ann. (2010). Vem leder egentligen vem?: samproducerat ledarskap i skolan. Studentlitteratur. 116 s.
Lundahl, Cristian. (2006). Viljan att veta vad andra vet. Kunskapsbedömning i tidmodern, modern och senmodern skola. Doktorsavhandling Uppsala Universitet. ca 150 s. http:nile.lub.se/arbarch/aio/2006/aio2006 08.pdf
Moss, P.A., Pullin, D.C., Gee, J.P., Haertel, E.H. & Young, L.J. (Red.) (2008) Assessment, Equity, and Opportunity to Learn. Cambridge University Press. 382 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Bjursell, Cecilia. (2020). Tre perspektiv på livslångt lärande. Högskolan för Lärande och Kommunikation, Jönköping university. 47 s.
Forsell, Anna. (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.
Gytz Olesen, Sören & Möller Pedersen, Peter. (2004). Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Studentlitteratur. 250 s.
Delkurs 2
Kristensson Uggla, Bengt. (2014). Gränspassager. Bildning i tolkningens tid. Santérus förlag. 157 s.
Kvale, Steinar. & Brinkmann, Svend. (2014). Introduktion till intervjuforskning. I Steinar Kvale & Svend Brinkmann, Den kvalitativa forskningsintervjun. 17-41 s. Studentlitteratur. 24 s.
Larsson, Timmy. (2018). Ellen Key – valfrihetspedagogen. I Anna Forsell (Red.) Boken om pedagogerna. s 79-108. Liber. 29 s.
Liedman, Sven-Eric. (2012). Hets!: en bok om skolan. Bonniers Förlag. 330 s.
Lindholm, Marika. (2018). Waldorfpedagogiken och waldorfskolan. I Anna Forsell (red.). Boken om pedagogerna. s 187-202. Liber. 15 s.
Mark, Eva. (2009:7). Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan. Grundtvigsinstitutet, Göteborgs universitet. 66 s. http:www.ufn.gu.se/digitalAssets/1277/1277093_rapport7.pdf
Delkurs 3
Aspelin, Jonas & Persson, Sven. (2011). Om relationell pedagogik. Gleerups. 168 s.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (Red.) (2019). Normkritisk pedagogik: Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Studentlitteratur. 36 s.
Stensmo, Christer. (2007). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. 279 s.
Åmossa, Karin.(Red.) (2007). I kunskapens namn - en antologi om kunskap, makt och kreativitet. 74 s.
http:www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/webdescription/f9167ae62b268971c125737d003e9169?op endocument&i=101586&s=1315&p=37.5
Delkurs 4
Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat - observation, utvärdering och utveckling i
undervisning och handledning. Liber. 192 s.
Handal, Gunnar. & Lauvås, Per. (2000). På egna villkor: En strategi för handledning. Studentlitteratur. 164 s.
Ludvigsson, Ann. (2010). Vem leder egentligen vem?: samproducerat ledarskap i skolan. Studentlitteratur. 116 s.
Lundahl, Cristian. (2006). Viljan att veta vad andra vet. Kunskapsbedömning i tidmodern, modern och senmodern skola. Doktorsavhandling Uppsala Universitet. ca 150 s. http:nile.lub.se/arbarch/aio/2006/aio2006 08.pdf
Moss, P.A., Pullin, D.C., Gee, J.P., Haertel, E.H. & Young, L.J. (Red.) (2008) Assessment, Equity, and Opportunity to Learn. Cambridge University Press. 382 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen