KURSPLAN
Svenska III - Kommunikation, flerspråkighet och mångfald för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Swedish - Communication, Multilingualism and Diversity for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod:L3SK12
Fastställd av:Utbildningschef 2021-11-02
Gäller fr.o.m.:Våren 2024
Version:3
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:UV2
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för hur språk- och kunskapsutvecklande undervisning i flerspråkiga klassrum kan genomföras
- redogöra för undervisningsuppdraget i ämnena svenska, svenska som andraspråk, modersmål och minoritetsspråk enligt aktuell läroplan
- redogöra för teorier och begrepp relaterade till flerspråkighet
- redogöra för ämnesdidaktisk forskning kring barns flerspråkighet relaterat till språk-, läs- och skrivutveckling

Färdighet och förmåga

- tillämpa teorier om flerspråkighet vid planering av undervisning som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling
- använda digital och multimodal teknologi inom estetiska samt identitetsskapande uttrycksformer
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt värdera och motivera hur mångfald i identitetsskapande kan användas som en resurs i svenska och övrig ämnesövergripande undervisning
- diskutera och problematisera innehållet i undervisningens texter från elevers skilda och gemensamma erfarenheter av mångfald och deltagande

Innehåll

• Språk och kommunikation i läroplanen samt i kursplanen för förskoleklass och årskurs 1-3
• Svenska som andraspråk i läroplanen
• Ämnesdidaktisk och ämnesteoretisk forskning om flerspråkighet och andraspråkutveckling
• Undervisningsplanering med fokus på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
• Identitetsskapande genom multimodala uttrycksformer
• Mångfald och demokrati i lärobokstexter och barnlitteratur

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 25,5 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, 15 hp i svenska för grundlärare F-3. Därutöver godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare F-3, 7,5 hp samt genomgången kurs Versamhetsförlagd utbildning III för grundlärare F-3, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, en gruppredovisning och två seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på seminarium l och betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen2 hpU/G/VG
Grupp redovisning2 hpU/G
Seminarium 12 hpU/G/VG
Seminarium 21,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Andersson, Märtha. (2014). Berättandets möjligheter Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser [Doktorsavhandling]. Luleå tekniska universitet. 270 s.

Cummins, Jim (2000). Andraspråksundervisning för skolframgång. I Kerstin Nauclér, (Red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande,(s. 1-22) HLS förlag. www.andrasprak.su.se 22 s.

Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet. Hallgren & Fallgren. 182 s.

Hellman, Christina (2021). Tidig läs och skrivutveckling i förskoleklass ur ett flerspråkighetsperspektiv. Skolverket. 9 s.

Laursen, Pia Helle (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Studentlitteratur. 220 s

Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse (Red.) (2016). Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. (2:a uppl.). Studentlitteratur. 281 s.

Persson, Sara (u.å). Flerspråkighet som resurs i de lägre åldrarna i grundskolan. Skolverket. 21 s.

Schmidt, Catarina (2023). Kommunikativa klassrumspraktiker. Tidig läs- och skrivundervisning. Studentlitteratur. 256 s.

Schmidt, Catarina & Hvit Lindstrand, Sara (2022) Dialogisk högläsning i förskoleklassen och årskurs 1: ”Jag tycker att molnbullen smakar delikat” Forskning om undervisning och lärande 2022: vol. 10. sid. 78–99. 21 s.

Svensson, Gudrun (2018) Transspråkande, bakgrund, teorier och praktiknära exempel. Artikel 1 Begreppet Translanguaging och dess ursprung. Skolverket www.skolverket.se/download/18.75bdbbb116e7434ebf8350/1574760755552/translanguaging-transsprakand--gudrun-svensson-20180418.pdf

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket

Skolverket (2023). Nya språket lyfter. Skolverket

Skolverket (2018). Greppa flerspråkigheten. Skolverket

Barn- och bilderböcker enligt lärares anvisningar.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referensmaterial

Barnombudsmannen (2020). Barnkonventionen. www.barnombudsmannen.se


Litteraturreferenser – så skriver du
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.